Opracowała: Alicja Staniaszek

ZAŁĄCZNIK 1.

Wewnątrzszkolny Konkurs Ekologiczny dla uczniów gimnazjum.

Test sprawdzający.

 

INSTRUKCJA DLA UCZESTNIKÓW KONKURSU:

I część

Test składa się z 20 pytań. Aby poprawnie rozwiązać zadanie należy spośród czterech odpowiedzi wybrać jedną i zaznaczyć ją znakiem X. Jeżeli pomylisz się oznacz pomyłkę kółkiem i wybierz następną odpowiedź, którą uznasz za poprawną.

Pamiętaj, poprawna odpowiedź jest tylko jedna!

Za każde poprawnie rozwiązane zadanie uzyskujesz 1 punkt.

II część

Ta część składa się z 5 pytań. Należy dokładnie czytać polecenia podane w zadaniach.

Życzymy powodzenia!

 

  1. Ekologia to nauka o:
  1. zależnościach między organizmami oraz między organizmami a środowiskiem
  2. geograficznym rozmieszczeniu organizmów
  3. rozwoju organizmów od form bardzo prostych do złożonych
  4. budowie człowieka
  1. Wskaż cel ochrony przyrody:
  1. zachowanie bioróżnorodności na Ziemi
  2. zachowanie puli genowych wszystkich organizmów żyjących na Ziemi
  3. zachowanie wszystkich ekosystemów
  4. wszystkie odpowiedzi prawidłowe
  1. Odpowiedz, jakie obiekty przyrodnicze mogą być zaklasyfikowane jako pomniki przyrody:
  1. stare drzewa lub krzewy, aleje i grupy drzew
  2. głazy narzutowe, skały i jaskinie
  3. źródła i wodospady
  4. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
  1. Do odnawiających się zasobów przyrody zaliczamy:
  1. drzewa i ropę naftową
  2. ropę naftową i zwierzęta
  3. zwierzęta i rośliny
  4. rośliny i węgiel
  1. Działaniami przyjaznymi środowisku są wszystkie wymienione, oprócz:
  1. gaszenie zbędnego światła
  2. zakręcanie kranu podczas mycia zębów
  3. zbyt głośne słuchanie muzyki
  4. segregacja śmieci i zbierania makulatury
  1. Na rysunkach przedstawiono niektóre zwierzęta chronione. Cyfrom 1- 5 przyporządkuj poprawne nazwy zwierząt:

  1. jastrząb, jaszczurka, jaskółka, salamandra, rak
  2. orzeł, salamandra, nietoperz, ropucha, karaczan
  3. puchacz, odmieniec kruk, padalec, turkuć
  4. sowa, traszka, nietoperz, jaszczurka, jelonek
  1. Pomniki przyrody mają szczególną wartość:
  1. naukową i kulturową
  2. rolniczą
  3. przemysłową
  4. gospodarczą
  1. Z powodu dużej zawartości ołowiu w spalinach, przy trasach samochodowych nie należy:
  1. wypasać krów i uprawiać warzyw
  2. siać kwiatów
  3. sadzić krzewów ozdobnych
  4. sadzić drzew ozdobnych
  1. Zastanów się i wybierz prawidłową odpowiedź na pytanie, jakie czynniki mogą zanieczyścić glebę:
  1. posypywanie nawierzchni dróg solą
  2. przenawożenie pól nawozami sztucznymi
  3. kwaśne deszcze oraz pyły i dymy fabryczne
  4. wszystkie odpowiedzi prawidłowe
  1. Badania stopnia zanieczyszczenia powietrza za pomocą porostów wrażliwych na szkodliwe substancje nazwiesz:
  1. rekultywacją
  2. biodegradacją
  3. recyklingiem
  4. bioindykacją
  1. Wskaż, na czym polega biologiczne oczyszczanie wód:
  1. na zamontowaniu w oczyszczalni siatek, na których zatrzymują się puszki, szmaty itp.
  2. na wprowadzeniu do zbiorników z brudną wodą mikroorganizmów
  3. na wprowadzeniu do zbiorników substancji chemicznych oczyszczających wodę
  4. na połączeniu wszystkich wyżej wymienionych sposobów
  1. Do jakiej grupy organizmów zaliczysz człowieka:
  1. konsumentów
  2. producentów
  3. reducentów
  4. konsumentów i producentów
  1. Którą z metod zastosowano do walki ze szkodnikami:
  1. wprowadzając do upraw gatunki niszczące szkodniki
  2. zbierając i niszcząc np. stonkę ziemniaczaną
  3. opylając rośliny pestycydami
  4. niszcząc uprawy

 

  1. Największym zagrożeniem dla przyrody jest:
  1. rolnictwo
  2. transport i komunikacja
  3. przemysł
  4. urbanizacja
  1. Rolnictwo ekologiczne polega na:
  1. zmianie ekosystemu sztucznego na naturalne
  2. stosowanie intensywnego nawożenia mineralnego
  3. ingerencji w genotypy zwierząt i roślin
  4. stosowaniu naturalnego nawożenia i naturalnej walki ze szkodnikami i chorobami roślin
  1. Smogiem nazywamy:
  1. mieszaninę gazów- szczególnie azotu i tlenu oraz dwutlenku węgla, pary wodnej, ozonu i gazów szlachetnych
  2. bezpośrednią warstwę otaczającą naszą Ziemię; zatrzymuje niebezpieczne promienie kosmiczne
  3. szarą mgłę nad ośrodkami przemysłowymi zawierającą duże ilości pyłów, sadzy, dymów i szkodliwych trujących gazów
  4. zjawisko wywołane zwiększoną ilością ozonu w atmosferze
  1. Wzrost ilości freonów w atmosferze powoduje:
  1. ograniczenie procesu fotosyntezy
  2. niszczenie warstwy ozonowej
  3. występowanie kwaśnych deszczów
  4. wszystkie wymienione wyżej zjawiska
  1. Znaczne zmniejszenie ilości śmieci można osiągnąć przez:
  1. sortowanie śmieci
  2. zbiórkę makulatury
  3. odpowiedzi a i b
  4. budowę kompostowni i spalarni śmieci
  1. Recykling to:
  1. powtórne wykorzystanie odpadów
  2. kompostowanie odpadów
  3. spalanie odpadów
  4. segregacje odpadów
  1. Z odpadów do ponownego wykorzystania nie nadają się:
  1. guma z opon samochodowych
  2. tworzywa sztuczne
  3. butelki szklane
  4. odpadki medyczne

 

II część:

 

1. Połącz w pary pełniące te same funkcje produkty szkodliwe i przyjazne dla środowiska.

a) torby z tworzyw sztucznych 1) butelki szklane
b) pudełka plastikowe 2) obornik
c) nawozy sztuczne 3) pudełka drewniane
d) butelki jednorazowe 4) torby papierowe

( 4 pkt.)

2. Wyjaśnij co oznacza przedstawiony znak:

( 1 pkt.)

3. Połącz prawidłowo przykłady działalności człowieka i jej skutki.

A-tworzenie ekosystemów sztucznych         1. Choroby cywilizacyjne
B-stosowanie środków chemicznych 2. Zachwianie równowagi ekologicznej
C- wycinanie lasów 3. Zmniejszenie bioróżnorodności
  4. Inwazja szkodników
  5. Skażenie gleby, wody, powietrza
  6. Erozja gleby

A-……; B-………; C- ……….

( 6 pkt.)

4. Podkreśl, który z niżej wymienionych gazów szklarniowych ma największy udział w procesie ocieplania globalnego:

  1. metan
  2. dwutlenek węgla
  3. tlenek węgla
  4. dwutlenek azotu

( 1 pkt.)

5. Przyporządkuj podanym terminom właściwe określenia.

1. Biodegradacja A-Dzień ten obchodzony jest 5 czerwca
2. Utylizacja B- Rozkład niektórych substancji organicznych przez organizmy żywe
3. Pestycydy C- Substancje chemiczne stosowane jako środki ochrony roślin
4.Międzynarodowy Dzień Ziemi D- Unieszkodliwianie odpadów poprzez zmianę ich właściwości lub przetworzenie na produkty możliwe do wykorzystania
5. Dzień Ochrony Środowiska E- Dzień ten obchodzony jest 22 kwietnia

1……; 2………; 3………; 4………; 5………

( 5 pkt.)