Opracowała: Alicja Staniaszek
ZAŁĄCZNIK
1.
Wewnątrzszkolny
Konkurs Ekologiczny dla uczniów gimnazjum.
Test
sprawdzający.
INSTRUKCJA
DLA UCZESTNIKÓW KONKURSU:
I część
Test składa się
z 20 pytań. Aby poprawnie rozwiązać zadanie należy spośród
czterech odpowiedzi wybrać jedną i zaznaczyć ją znakiem X.
Jeżeli pomylisz się oznacz pomyłkę kółkiem i wybierz
następną odpowiedź, którą uznasz za poprawną.
Pamiętaj,
poprawna odpowiedź jest tylko jedna!
Za każde
poprawnie rozwiązane zadanie uzyskujesz 1 punkt.
II część
Ta część
składa się z 5 pytań. Należy dokładnie czytać polecenia
podane w zadaniach.
Życzymy
powodzenia!
- Ekologia
to nauka o:
- zależnościach między organizmami oraz między
organizmami a środowiskiem
- geograficznym rozmieszczeniu organizmów
- rozwoju organizmów od form bardzo prostych do złożonych
- budowie człowieka
- Wskaż
cel ochrony przyrody:
- zachowanie bioróżnorodności na Ziemi
- zachowanie puli genowych wszystkich organizmów
żyjących na Ziemi
- zachowanie wszystkich ekosystemów
- wszystkie odpowiedzi prawidłowe
- Odpowiedz,
jakie obiekty przyrodnicze mogą być zaklasyfikowane
jako pomniki przyrody:
- stare drzewa lub krzewy, aleje i grupy drzew
- głazy narzutowe, skały i jaskinie
- źródła i wodospady
- wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
- Do
odnawiających się zasobów przyrody zaliczamy:
- drzewa i ropę naftową
- ropę naftową i zwierzęta
- zwierzęta i rośliny
- rośliny i węgiel
- Działaniami
przyjaznymi środowisku są wszystkie wymienione, oprócz:
- gaszenie zbędnego światła
- zakręcanie kranu podczas mycia zębów
- zbyt głośne słuchanie muzyki
- segregacja śmieci i zbierania makulatury
- Na
rysunkach przedstawiono niektóre zwierzęta chronione.
Cyfrom 1- 5 przyporządkuj poprawne nazwy zwierząt:
- jastrząb, jaszczurka, jaskółka, salamandra, rak
- orzeł, salamandra, nietoperz, ropucha, karaczan
- puchacz, odmieniec kruk, padalec, turkuć
- sowa, traszka, nietoperz, jaszczurka, jelonek
- Pomniki
przyrody mają szczególną wartość:
- naukową i kulturową
- rolniczą
- przemysłową
- gospodarczą
- Z
powodu dużej zawartości ołowiu w spalinach, przy
trasach samochodowych nie należy:
- wypasać krów i uprawiać warzyw
- siać kwiatów
- sadzić krzewów ozdobnych
- sadzić drzew ozdobnych
- Zastanów
się i wybierz prawidłową odpowiedź na pytanie, jakie
czynniki mogą zanieczyścić glebę:
- posypywanie nawierzchni dróg solą
- przenawożenie pól nawozami sztucznymi
- kwaśne deszcze oraz pyły i dymy fabryczne
- wszystkie odpowiedzi prawidłowe
- Badania
stopnia zanieczyszczenia powietrza za pomocą porostów
wrażliwych na szkodliwe substancje nazwiesz:
- rekultywacją
- biodegradacją
- recyklingiem
- bioindykacją
- Wskaż,
na czym polega biologiczne oczyszczanie wód:
- na zamontowaniu w oczyszczalni siatek, na których
zatrzymują się puszki, szmaty itp.
- na wprowadzeniu do zbiorników z brudną wodą
mikroorganizmów
- na wprowadzeniu do zbiorników substancji chemicznych
oczyszczających wodę
- na połączeniu wszystkich wyżej wymienionych sposobów
- Do
jakiej grupy organizmów zaliczysz człowieka:
- konsumentów
- producentów
- reducentów
- konsumentów i producentów
- Którą
z metod zastosowano do walki ze szkodnikami:
- wprowadzając do upraw gatunki niszczące szkodniki
- zbierając i niszcząc np. stonkę ziemniaczaną
- opylając rośliny pestycydami
- niszcząc uprawy
- Największym
zagrożeniem dla przyrody jest:
- rolnictwo
- transport i komunikacja
- przemysł
- urbanizacja
- Rolnictwo
ekologiczne polega na:
- zmianie ekosystemu sztucznego na naturalne
- stosowanie intensywnego nawożenia mineralnego
- ingerencji w genotypy zwierząt i roślin
- stosowaniu naturalnego nawożenia i naturalnej walki ze
szkodnikami i chorobami roślin
- Smogiem
nazywamy:
- mieszaninę gazów- szczególnie azotu i tlenu oraz
dwutlenku węgla, pary wodnej, ozonu i gazów
szlachetnych
- bezpośrednią warstwę otaczającą naszą Ziemię;
zatrzymuje niebezpieczne promienie kosmiczne
- szarą mgłę nad ośrodkami przemysłowymi zawierającą
duże ilości pyłów, sadzy, dymów i szkodliwych trujących
gazów
- zjawisko wywołane zwiększoną ilością ozonu w
atmosferze
- Wzrost
ilości freonów w atmosferze powoduje:
- ograniczenie procesu fotosyntezy
- niszczenie warstwy ozonowej
- występowanie kwaśnych deszczów
- wszystkie wymienione wyżej zjawiska
- Znaczne
zmniejszenie ilości śmieci można osiągnąć przez:
- sortowanie śmieci
- zbiórkę makulatury
- odpowiedzi a i b
- budowę kompostowni i spalarni śmieci
- Recykling
to:
- powtórne wykorzystanie odpadów
- kompostowanie odpadów
- spalanie odpadów
- segregacje odpadów
- Z
odpadów do ponownego wykorzystania nie nadają się:
- guma z opon samochodowych
- tworzywa sztuczne
- butelki szklane
- odpadki medyczne
II część:
1.
Połącz w pary pełniące te same funkcje produkty szkodliwe i
przyjazne dla środowiska.
a) torby z tworzyw sztucznych |
1) butelki szklane |
b) pudełka plastikowe |
2) obornik |
c) nawozy sztuczne |
3) pudełka drewniane |
d) butelki jednorazowe |
4) torby papierowe |
( 4
pkt.)
2.
Wyjaśnij co oznacza przedstawiony znak:
( 1 pkt.)
3.
Połącz prawidłowo przykłady działalności człowieka i jej
skutki.
A-tworzenie ekosystemów sztucznych |
1. Choroby cywilizacyjne |
B-stosowanie środków chemicznych |
2. Zachwianie równowagi ekologicznej |
C- wycinanie lasów |
3. Zmniejszenie bioróżnorodności |
|
4. Inwazja szkodników |
|
5. Skażenie gleby, wody, powietrza |
|
6. Erozja gleby |
A-……; B-………;
C- ……….
( 6 pkt.)
4.
Podkreśl, który z niżej wymienionych gazów szklarniowych ma
największy udział w procesie ocieplania globalnego:
- metan
- dwutlenek węgla
- tlenek węgla
- dwutlenek azotu
(
1 pkt.)
5.
Przyporządkuj podanym terminom właściwe określenia.
1. Biodegradacja |
A-Dzień ten obchodzony jest 5 czerwca |
2. Utylizacja |
B- Rozkład niektórych substancji organicznych przez
organizmy żywe |
3. Pestycydy |
C- Substancje chemiczne stosowane jako środki
ochrony roślin |
4.Międzynarodowy Dzień Ziemi |
D- Unieszkodliwianie odpadów poprzez zmianę ich właściwości
lub przetworzenie na produkty możliwe do wykorzystania |
5. Dzień Ochrony Środowiska |
E- Dzień ten obchodzony jest 22 kwietnia |
1……; 2………;
3………; 4………; 5………
( 5 pkt.)
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL