BOŻENA
PALUS
Dyrektor
Gimnazjum w Szydłowie
KONSEKWENCJE
„WYPALANIA SIĘ”
NAUCZYCIELI A ICH DOSKONALENIE ZAWODOWE
W
ciągu ostatnich lat zaobserwowano ogromny wzrost zainteresowań
problemem doskonalenia zawodowego nauczycieli. Zagadnienie to
uzyskało rangę wykraczającą już poza ramy środowiska,
którego dotyczy. Dzieje się to za sprawą złożoności funkcji
jaką pełnią nauczyciele we współczesnej szkole, której
aspiracje kierowane są ku szkole europejskiej. Polski wkład w
dziedzinę rozwoju różnych tendencji oświatowych i
edukacyjnych był znany od dawna w świecie, chociaż nie zawsze
z różnych względów dostrzegany i oceniany.
Polscy
nauczyciele i pedagodzy w minionych czasach często byli
poddawani różnym przemianom, które nazywano reformami mając
na uwadze ewolucyjny rozwój nauk pedagogicznych. Celem zamiarów
było podniesienie wymagań stawianych kadrze pedagogicznej,
zwiększenie poziomu nauczania, wyrównanie szans edukacyjnych
dzieci miejskich i wiejskich, partycypacja z różnymi
dziedzinami gospodarki. Pomimo, że rozwinęły się różne
formy doskonalenia zawodowego to jednak ta kategoria zawodowa jak
żadna inna wymaga gruntownej analizy. To przecież w minionych
czasach najbardziej aktywną grupą zawodową byli nauczyciele,
to im ciągle podnoszono poprzeczkę dotyczącą wymagań. Na ile
te zabiegi były skuteczne na ile wykorzystano to w praktyce
można się przekonać przyglądając się współczesnej szkole.
Liczni
pedagodzy wskazują na fakt, iż nauczyciel doby współczesnej,
a także wychowawca przyszłości musi być osobowością
otwartą na postęp i innowacje oraz musi chcieć i umieć stale
się dokształcać i doskonalić. Istnieje zgodne przekonanie,
że umiejętności pedagogiczne zapewniające powodzenie w
zawodzie nauczycielskim są wykształcalne, a mistrzostwo
pedagogiczne jest osiągalne, lecz jedynie na drodze wnikliwego
studiowania teorii, oraz umiejętności i sprawności stosowania
jej w praktyce edukacyjnej (B.Suchodolski 1980).
Z
żadnym innym zawodem idea kształcenia ustawicznego nie
pozostaje w takiej harmonii jak z zawodem nauczycielskim. Praca
nauczyciela nad sobą, szczególnie zaś nad rozwijaniem
własnych możliwości innowacyjnych i sił twórczych trwa do
końca jego kariery zawodowej. Ciągłe doskonalenie się to nie
tylko obowiązek , który powinien wypełniać, ale nade wszystko
warunek autorytetu nauczyciela. Na ogół przez doskonalenie
zawodowe rozumie się „proces odnowy sił nauczycielskich,
podnoszenie sprawności pedagogicznej nauczycieli, przywracanie
zdolności przyswajania świeżych i niezbędnych
wiadomości" (J.Kozłowski, Cz-Czerwińska 1979).
Chodzi
tu głównie o wiedzę i umiejętności pedagogiczne nauczyciela
a nie o jego osobowość w szerokim rozumieniu tego pojęcia.
Postrzegając nauczyciela jako pracownika rozwijającego się w
toku wykonywania zawodu, kreśląc jego drogę od idei
nauczyciela doskonałego ku idei doskonalenia nauczycieli można
przyjąć, iż zawodowe doskonalenie nauczycieli polega na:
1.
analizie i krytycznej ocenie dotychczas stosowanych sposobów
wykonywania własnej pracy zawodowej (element analizy),
2.
dobieraniu zmodyfikowanych, teoretycznie uzasadnionych
optymalnych sposobów działania (element modyfikacji),
3.
ustawicznym sprawdzaniu skuteczności nowych sposobów poprzez
zestawienie uzyskanych wyników z nakreślonymi zadaniami
dydaktyczno-wychowawczymi, (element weryfikacji) (J.Rutkowiak
1982).
Mówiąc
o motywowaniu nauczycieli do zawodowego doskonalenia się
J. Rutkowiak ma na uwadze ich dążenie do celu, którym jest
nieustająca przemiana ich samych. Już dziś staje się rzeczą
coraz bardziej oczywistą, iż kształcenie zawodowe przestaje
być zasobem wiedzy i sprawności osiągalnym raz na całe życie
dzięki szkolnej edukacji, staje się procesem trwającym przez
całe życie powiązanym z zawodową „działalnością"
(B.Suchodolski 1983). W środowisku nauczycielskim bardzo ważne
jest budzenie przeświadczenia o konieczności samodoskonalenia,
samorealizacji czy samowychowania oraz poszukiwania dróg
własnego rozwoju zawodowego, ukazujący celowość działania na
rzecz siebie samego. Tym bardziej dziś, kiedy jesteśmy
świadkami „eksplozji" informacji naukowych w świecie i
zawrotnego tempa ich przyrostu, nie sposób pozostawać na
poziomie osiągniętym w trakcie studiów własnych ani
ograniczyć się do posiadania
dotychczasowego
poziomu i zasobu wiedzy. Niedostrzeganie tego faktu przez
nauczycieli wszystkich specjalności wskazywałoby na
nieuwzględnianie przez nich konieczności przystosowania
współczesnej szkoły do zadań edukacji ustawicznej
(M.Maciaszek, J.Wołczyk, R.Wroczyński 1975).
Nauczyciele
wskazują na liczne bariery uniemożliwiające im proces
doskonalenia zawodowego. W znacznej mierze brak silnej motywacji
do doskonalenia się wiążą z niezadowoleniem z warunków
bytowych, materialnych, mieszkaniowych a także warunków pracy.
Trudności życia codziennego uniemożliwiają zakup
profesjonalnych periodyków, znaczne obciążenie (szczególnie
kobiet) obowiązkami zawodowymi i rodzinnymi nie sprzyja
systematycznemu korzystaniu z bibliotek i uczestnictwu w życiu
kulturalnym środowiska. Brak bodźców zewnętrznych wydaje się
mieć decydujący wpływ na postawę jaką przyjmują nauczyciele
wobec doskonalenia się. Pozostaje liczyć jedynie na
wewnętrzną motywację. Ale czy bez inspiracji z zewnątrz,
wyłącznie z wewnętrznej potrzeby będą mogli nauczyciele
skutecznie zabiegać o wyższą jakość swojej pracy?
Pogłębianiu
wiedzy i rozwojowi umiejętności krytycznej refleksji służą
takie formy doskonalenia zawodowego jak: doradztwo metodyczne
(konsultacje, dyskusje panelowe, ćwiczenia warsztatowe), kursy
przedmiotowo-metodyczne , trening interpersonalny, trening
myślenia twórczego oraz mocroteaching. Aktualnie realizowane
treści i formy doskonalenia dotyczą głównie 2 pierwszych
etapów rozwoju zawodowego nauczyciela tzn. etapu wzorów
metodycznych i etapu krytycznej refleksji (Z.Zaborowski 1986).
Nauczyciele o stażu pracy do 3 lat głównie poszukują recept,
konspektów, wzorów metodycznych, by później na podstawie
efektów swej pracy dokonać analizy stosowanych metod, form i
treści programowych. Zwykle rozwój zawodu nauczycielskiego
zmierzał w kierunku podnoszenia rezultatów nauczania w
poszczególnych zakresach wiedzy wyspecjalizowanej, a znikały
elementy sztuki nauczycielskiej, dzięki której mógł także
następować rozwój osobowości wychowanków (J.Szczepański
1975).
A
przecież doskonalenie zawodowe to nie tylko proces podnoszenia
wiedzy będącej przedmiotem szkolnego nauczania ale i
umiejętności pedagogicznych pozwalających kształtować
osobowość twórczą. Nasuwa się nieodparta konieczność
zwrócenia się w doskonaleniu zawodowym w stronę pedagogiki
personalistycznej. Należy przenieść podstawowe akcenty na
rozwój Osoby wychowanka i Osoby pedagoga i od nich uzależnić
kształt życia i przyszłość. Doskonalenie powinno spełniać
się w dwóch wymiarach: wewnętrznym i zewnętrznym, w relacji
do samego siebie i w relacji do innych. Czas odejść od
doskonalenia umiejętności li tylko dydaktycznych na rzecz
umiejętności pozwalających kreować Osobę nie tylko w
aspekcie intelektualnym, ale przede wszystkim emocjonalnym,
egzystencjalnym i fizycznym.
Interesujące
wydaje się być przedstawienie tendencji, które uwidaczniają
się w grupie osób zainteresowanych doskonaleniem zawodowym.
Najwyższy wskaźnik zainteresowania doskonaleniem zawodowym
występuje u nauczycieli , którzy ukończyli SN. Najmniej
zainteresowani są doskonaleniem zawodowym nauczyciele z
wykształceniem średnim pedagogicznym zatrudnieni głównie na
stanowiskach nauczycieli praktycznej nauki zawodu w szkołach
zawodowych.
Jakie
są przeszkody, które hamują a niekiedy wręcz utrudniają
proces doskonalenia zawodowego? Istnieją różne grupy
czynników, które mają swój charakter i dynamikę, wyrastają
z różnych wpływów społecznych, gospodarczych, politycznych,
socjo-psychologicznych. Dotychczasowa praktyka często
potwierdza, że zdobywanie kolejnych szlifów w zawodzie
nauczycielskim nie jest współmierne z zajmowaną funkcją w
placówkach oświatowych, z zakresem wykonywanych obowiązków.
Często zdobywane w trybie eksternistycznym umiejętności nie
sprzyjają rzetelnemu przygotowaniu zawodowemu.
W
latach siedemdziesiątych badania prowadzone wśród nauczycieli
Stanów Zjednoczonych przez J.Freudenbergera określiły nowy
istotny czynnik, który może hamować proces doskonalenia
zawodowego. Owym elementem do dzisiaj jeszcze nie w pełni
rozpoznanym okazał się być proces zmęczenia pracą, inaczej
zwany wypaleniem sił. W różnych opracowaniach naukowych zwraca
się uwagę na zasadnicze czynniki, które ten proces
doskonalenia zawodowego ograniczają, a rzadko wspomina się o
stresie i jego konsekwencjach w pracy nauczycielskiej.
Powszechnie
czasownik „wypalać się", rozumie się jako, - odnosić
niepowodzenia, być przepracowanym, wyczerpanym na skutek
narmiernych wymagań w stosunku do posiadanej energii, siły lub
środków (J.Freudenberger, 1974). Wypalanie według badań
J.Freudenbergera (1974) występuje zwykle po roku pracy w danej
instytucji ponieważ właśnie wtedy zaczyna wchodzić w grę
szereg czynników. Jednym z głównych zwiastunów wypalania
wydaje się być utrata charyzmatu przywódcy oraz rozczarowanie.
Zwykle takich ludzi zaczynamy krytykować ostro i rezultatem, o
ile krytyka nie zostanie stłumiona, jest uraz psychiczny.
Najbardziej
podatni na zjawisko wypalania są ci spośród nauczycieli,
którzy wolą dawać niż zamykać się w sobie, ludzie ci dają
swoje zdolności i umiejętności, długie godziny pracy przy
minimalnym wynagrodzeniu finansowym. Pracują zbyt długo, zbyt
intensywnie. Czują nacisk wewnętrzny do pracy i udzielania
pomocy oraz nacisk zewnątrz - by dawać. Istnieje wiele dowodów
na to, że nauczanie uznawane jest za zawód stresujący. Do
głównych czynników można zaliczyć wysokie obciążenie
pracą, presją związaną z czasem pracy. Według badań
B.Pierce i G.Molley (1990) istnieją trzy aspekty wypalania sił
u nauczycieli. Pierwszy to doświadczenie uczuć wyczerpania
emocjonalnego i zmęczenia. Drugi to tendencja do przejawiania
negatywnych uczuć wobec uczniów. Trzeci aspekt wypalania to
tendencja do oceniania siebie w negatywny sposób, biorąc się z
poczucia braku sukcesu osobistego.
Interesujące
wydają się być badania prowadzone przez Martę Maltinghy z
uniwersytetu w Pitzburgu, wskazujące na źródła wypalania się
sił u osób zajmujęcych się opieką nad dzieckiem. Są to:
-
zaangażowanie pracownika rozumiane jako postawa by dawać z
siebie jak najwięcej, gdy potrzebuje tego dziecko,
-
ciągłe szybkie przetwarzanie ogromnych ilości informacji,
rejestrowanie w pamięci nauczyciela zbyt wielu faktów i
związane z tym przeciążenie,
-
specyfika pracy nauczyciela, która jest nacechowana nieuchronnym
konfliktem ról. W szczególności dotyczy on ciągłych
rozbieżności pomiędzy wymaganiami wychowawczo-opiekuńczymi a
administracyjno-formalnymi,
-
zbyt duże napięcie towarzyszące procesowi podejmowania
decyzji,
-
świadomość funkcjonowania jako madelu dla swoich
podopiecznych,
-
utrzymywanie i kontrolowanie empatii z osobą, będącą na innym
niż on poziomie rozwoju,
-
ustawiczna dążność do utrzymywania swojej tożsamości
zawodowej przy ograniczonych wzmocnieniach ze strony
społeczeństwa,
-
totalne poświęcanie się dla pracy lub sprawy (pracoholizm).
J.Freudenberger
utrzymuje, że pracoholizm jest to spodziewany wynik wypalania
sił, gdzie jednostki usiłują zrekompensować sobie swój brak
produktywności. Stres zbiera swoje żniwo i przychodzi
wyczerpanie, wówczas gdy pracownik dosłownie nie może się
oderwać od swoich obowiązków przy konieczności ponoszenia
wysokich kosztów osobistych. Nauczyciele ulegający owemu
zjawisku tworzą często bardzo ograniczony zasób słownictwa w
odniesieniu do swych podopiecznych. Stereotypy te mogą być
całkiem proste jak: dziecko grzeczne i niegrzeczne lub bardziej
wyszukane.
Zespół
wypalania sił jest reakcją na stres nieodłącznie związaną z
pracą opiekuńczo-wychowawczą wśród dzieci. Nie jest to
reakcja słabych i niezdolnych. Jest to raczej szeroko
rozpowszechnione zjawisko, którego większość pracowników
już doświadczyła i z pewnością doświadczy znowu. Istotne
jest to jak sam nauczyciel postrzega sytuację nie zaś jak ona
rzeczywiście wygląda. Gdy cele nie są realizowane, poczucie
porażki wywołuje stres emocjonalny, obniżając samoocenę i
wiarę w siebie. (Weiskopt P,1980).
Istnieje
oczywista potrzeba uznania osiągnięć nauczycieli. Powinni oni
słyszeć od swoich kolegów, uczniów, rodziców, administracji,
że ktoś widzi i dostrzega czas oraz wysiłek a także twórczą
pracę włożoną w przygotowanie lekcji, Lee Marcus podaje
pięć etapów wypalania się według koncepcji J.Edelwicha i
A. Brodsky’ego:
I.
entuzjazm, rozumiany jako niebezpieczny, wysoki poziom ideałów
i aspiracji, niszczące działanie niepewności,
II.
stagnacja, w której praca jest kontynuowana, lecz przy
rosnących wątpliwościach co do jej wartości i poczucia
zamknięcia się w ślepej uliczce,
III.
frustracja, uznana za dzień wypalania, z poczuciem bezsilności,
i pojawienia się takich objawów jak choroba psychosomatyczna,
łakomstwo,
IV.
apatia, stan uważany za najtrudniejszy u pracownika, gdzie jest
on nastawiony na przetrwanie dominuje znudzenie i rezygnacja,
V.
interwencja, w której osoba podejmuje różne działania jak np.
symulowanie choroby, zmiana miejsca pracy.
Istotnym
zagrożeniem w pracy nauczyciela są osoby, które u niego
szukają pomocy, przy czym ich potrzeby są często nierealne. Z
upływem czasu ludzie ci przejawiają takie pragnienia, które
wymagają od nauczyciela wiele poświęcenia. Angażowanie się w
pomoc musi mieć pewne realne granice tzn. tak postępować aby
nie zrażać samych siebie. Czynione obserwacje pozwalają na
stwierdzenie, że ilość czasu jaki nauczyciele spędzają w
szkole (ponad przyjęty limit jest niewspółmierna z
osiągnięciami. Uznają oni swoją obecność w szkole jako
element niezbędny w celu lepszej pracy placówki. Wśród tych
ludzi dominuje również pogląd upatrywania przyczyn własnych
sukcesów w samym sobie, we własnym wysiłku i zdolnościach.
Innym
źródłem stresu jest też konflikt w zakresie pełnionych ról
przez nauczyciela. Badania B.Boyda i K.Rasleya potwierdzają, że
może się on zrodzić ze zbyt wysokich oczekiwań, które są
spełniane w rzeczywistym świecie środowiska pracy. Nauczyciele
są odpowiedzialni za swą efektywność w pracy, winni więc oni
wprowadzać rozwiązania umożliwiające walkę ze stresem. Reed
(1977) w licznych publikacjach omawia sposoby samoobrony
nauczyciela przed stresem w swojej pracy nad dziećmi. Sugeruje,
że prawdopodobnie nauczyciele wypracowują własne sposoby
redukowania stresu. Winni oni uświadomić sobie, że wypalanie
jest potencjalnym ryzykiem w ich zawodzie.
Na
podstawie przedłożonej analizy materiału można wnioskować,
że czynnikiem który utrudnia proces doskonalenia zawodowego
jest wspomniany proces zmęczenia pracą, który jest bardzo
trudno określić w kategoriach parametrycznych. W publikacjach
na temat podnoszenia kwalifikacji analizuje się te czynniki,
które łatwo przedstawić posługując się wskaźnikami,
ponieważ są wygodne do wnioskowania. Intencją autorek jest
próba zwrócenia uwagi na proces, który może mieć znaczenie
drugorzędne a jednak istotne.
W
toku badań ustalono, że najsilniejsze tendencje do doskonalenia
zawodowego występują u tej kategorii osób, które mają
najmniejszy staż pracy i nie przekraczają 35-40 r. życia, a
więc zmęczenie pracą jest u nich najmniejsze. Stwierdzono
również, że najsilniejsze tendencje do doskonalenia zawodowego
występują wśród nauczycieli zamieszkujących na wsiach.
Specyfika tego środowiska pozwala przypuszczać, że fakt
obcowania ich z naturą, ścisłe powiązania rodzinne,
przywiązanie do tradycji mogą hamować lub ograniczać proces
wypalania sił. Tendencje do wypalania są słabsze u tej
kategorii osób, które pracują w szkołach podstawowych z
dziećmi w młodszym wieku szkolnym i mają ukończone SN.
Badania
nad wypalaniem się sił nauczyciela są na razie w stadium
początkowym, toteż komentarz autorki jest dość ogólnikowy.
Niemniej warto zaproponować badania na szerszą skalę nad
wypalaniem się sił nauczyciela a motywacją do doskonalenia
zawodowego. Czynnik ten bowiem może mieć istotne znaczenie dla
pracy przyszłego nauczyciela „świata bez granic"
i egzystencji ucznia postrzeganego jako „obywatela
świata".
Literatura
B.
BOYD, K. RASLEY: Rolle stressas a contributor to bumom in child
cale professionals [w:] Child and Youth Care Quarterly 18 (4)
Winter.
J.H.
FREUDENBERGER: Staff bumout [w:] Joumal ofsocial issnes, vol 30,
nr l. 1974, s.159-165.
J.
KOZŁOWSKI, Cz. CZERWIŃSKA: Stan kwalifikacji oraz
kształcenie i doskonalenie kadr pedagogicznych, IKN. Warszawa
1979.
M.
B. PIERCE, G H. MOLLEY: Psychological and biographical diferences
expeincing and Iow lovels of bumout [w:] British Joumal Education
Psychology, 60,37-51,1990.
J.
RUTKOWIAK: Rozwój zawodowy nauczyciela a szkoła, Warszawa 1982.
B.
SUCHODOLSKI: Pedagogika, Warszawa 1980. (wyd.piąte zmienione)
B.
SUCHODOLSKI: Wychowanie i strategie życia, Warszawa 1983.
J.
SZCZEPAŃSKI: Rzecz o nauczycielach w wychowującym
społeczeństwie, Warszawa 1975.
Szkoła
i edukacja permanentna pod red. M. Maciaszek, J. Wołczyka, R.
Wroczyńskiego, Warszawa 1975.
P.WEISSKOPFP:
Bumout among teachers of exceptional childem exceptional childem,
vol. 47, nr l, 1980.
Z.
ZABOROWSKI: Psychologiczne problemy pracy nauczyciela, Warszawa
1986.