Wskazówki do postępowania z dzieckiem jąkającym.
Jąkanie towarzyszy ludzkości od najdawniejszych czasów.
Niestety, nie znamy przyczyny, tego zespołu objawów, podobnie
jak nie mamy skutecznych środków do jego leczenia. Mimo
obszernej literatury w piśmiennictwie światowym i wykonania
wielu badań, jąkanie jest dla nas nadal czymś tajemniczym.
Jest to zaburzenie rozmowy, w którym musi uczestniczyć jąkający
się, jak i jego słuchacz. Jąkanie się, mimo czasem pozornie
nieznacznych objawów zewnętrznych, jest źródłem wielkich
cierpień. Można je złagodzić, zmieniając postawę jąkającego
się w stosunku do własnej wady oraz postawę otoczenia wobec jąkającego
się.
Jak reagować, gdy dziecko się jąka?
Bądź zdecydowany w postępowaniu. Reaguj na całość komunikacji, a nie fakt jąkania się lub niepłynności. Pomóż dziecku, aby miało zaufanie do swego mówienia mimo niepłynności, a nie tylko, aby mówiło płynnie.
Ważnymi czynnikami w nauczaniu dzieci, stanowiącymi czasem
jeden z głównych celów, są poza zwykłymi osiągnięciami
szkolnymi i wyuczeniem się specjalnych umiejętności,
wypracowanie zaufania do siebie samego i zbudowanie poczucia własnej
wartości. Tylko uczyniwszy tak, dziecko może dać sobie radę w
późniejszym życiu obciążonym przecież trudnościami, bez
dodatkowego ciężaru na plecach w postaci poczucia, że nie spełniło
oczekiwań rodziców, nie uzyskało właściwych wyników w
nauce, nie jest dostosowane do życia w społeczeństwie, nie mówi
płynnie, itp. Dziecko jąkające się powinno tak samo wypracować
w sobie poczucie własnej wartości, pomimo wady wymowy, jak każde
inne dziecko.
Jeśli dziecko jąka się trzeba koniecznie rozmawiać z
rodzicami, zapytać jak dziecko mówi w domu, jak się zachowuje,
jak sypia, jaką atmosfera panuje w rodzinie. Są to kwestie
delikatne, ale trzeba tu umiejętnie podejść do rodziców, wytłumaczyć
im, że tylko w szerszym porozumieniu, przy jednolitym postępowaniu
domu i szkoły stan może ulec poprawie. Bezpośrednia przyczyna
jąkania są sprzeczne metody wychowawcze, bo szkoła wymaga
pewnej dyscypliny i poddawania się zasadom społecznego współżycia
w grupie, a to nie jest łatwe dla dziecka, które nie nawykło
do jakichkolwiek ustępstw. Inną przyczyną (hipotetyczną) może
być konieczność nerwowego "dopchania się" do głosu,
podczas gdy w domu nie miało ono konkurencji, zawsze było
pierwsze, bo jedyne.
Rodzice muszą zaufać nauczycielowi i wspólnie z nim pracować.
Trzeba więc ich pouczyć, jak mają postępować. A więc nie
krzyczeć na dziecko, nie wyśmiewać się i nie pozwalać szydzić
z jego wady, nie karać za to, że się jąka. Unikać nerwicujących
sytuacji.
Jak z tego wynika, otwiera się tu szczególnie pole współdziałania
szkoły z rodzicami, a także wychowania dzieci w kulturze uczuć,
która przejawia się, między innymi, w prawidłowym stosunku do
osób nietypowych, którym nie wolno ani dokuczać, ani poniżać
litością. Trzeba je traktować najzupełniej normalnie, a jeśli
pomagać - to dyskretnie i skutecznie.
BIBLIOGRAFIA
1. Demelowa G.: Elementy logopedii. Warszawa 1982, WSiP.
2. Kałużyński J.: Jąkanie a trema. Warszawa 1971, PZWS.
3. Sawa B.: Dzieci z zaburzeniami mowy. Warszawa 1990, WSiP.
4. Spionek H.: Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia
szkolne. Warszawa
1973,PWN.
5. Styczek I.: Logopedia. Warszawa 1979, PWN.
Opracowały:
Bożena Adamus
Anna Fronk