Autorzy projektu:
mgr Halina Jabłońska - nauczyciel chemii i matematyki
mgr Alicja Staniaszek - nauczyciel biologii
mgr inż. Elżbieta Zarzycka – nauczyciel chemii i geografii

TEMAT PROJEKTU: Ekologiczne spojrzenie na wodę.

„ Dla duszy jest śmiercią stać się wodą

dla wody jest śmiercią stać się ziemią”

Heraklit z Efezu

CEL PROJEKTU:

 CELE SZCZEGÓŁOWE:

FORMA PROJEKTU: Projekt grupowy
TERMINY KONSULTACJI Z NAUCZYCIELEM: 1 raz w tygodniu
TERMIN PREZENTACJI:- po miesiącu
CZAS PREZENTACJI: do 15 minut dla grupy

USTALENIE MAKSYMALNEJ LICZBY PUNKTÓW ZA:

wartość merytoryczną - 5pkt
organizację planu pracy – 5pkt
czas prezentacji - 5pkt
sposób prezentacji - 5 pkt

TREŚCI I KOMPETENCJE REALIZOWANE W POSZCZEGÓŁNYCH PRZEDMIOTACH:

Przedmiot (edukacja) Treści nauczania Kształcone umiejętności
Geografia Występowanie wody na Ziemi

Obieg wody w przyrodzie.

Ocena czystości wód w Polsce.

 

Umiejętność korzystania z mapy– rozpoznawania różnych zbiorników wodnych i wskazania ich na mapie.

Uczeń potrafi omówić obieg wody w przyrodzie i ocenić stan wód w Polsce.

Umiejętność współpracy w grupie.

Biologia Rośliny i zwierzęta wodne.

Wpływ zanieczyszczonych wód na życie biologiczne

Omówienie ekosystemu stawu.

Badanie jakości wody metodą biologiczną

Umiejętność obserwacji i wyciągania wniosków z doświadczeń, umiejętność współpracy w grupie.

Chemia Budowa cząsteczki wody.

Zmiany stanów skupienia wody i zjawiska im towarzyszące.

Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wody w najbliższej okolicy.

Sposoby ochrony wód.

Umiejętność rozpoznawania zmian stanów skupienia wody (właściwości).

Rozróżnianie wody naturalnej od destylowanej czy wodociągowej.

Sposoby oczyszczania wody i zapobiegania zanieczyszczeniom.

Przeprowadzenie doświadczeń, analiza i współpraca w grupie.

Przydział zadań dla grup:

GRUPA ZADANIE DLA GRUPY FORMA PREZENTACJI
Grupa I Występowanie wody na Ziemi .

Ocena czystości wód w Polsce.

Omówienie zasobów wodnych na Ziemi z wykorzystaniem map i atlasów.

Prezentacja wykresu „Ocena czystości wód w Polsce”.

Grupa II Obieg wody w przyrodzie. Plakat przedstawiający obieg wody w przyrodzie.
Grupa III Budowa cząsteczki wody i wynikające z niej właściwości. Model budowy cząsteczki wody. Modelowanie oddziaływań między cząsteczkami wody. Przedstawienie substancji łatwo i trudno rozpuszczalnych w wodzie.
Grupa IV Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wody w środowisku lokalnym. Badanie składu i odczynu wody wodociągowej i zbiorników wolnostojących.

Prezentacja „trucicieli” w naszej okolicy.

Grupa V Zależności pokarmowe i obieg materii w ekosystemie stawu. Krótki film video przedstawiający zależności w ekosystemie.

Plakat prezentujący zależności pokarmowe i obieg materii w ekosystemie stawu.

Grupa VI Określenie czystości wody na podstawie występujących w niej organizmów żywych (roślin i zwierząt). Prezentacja wyników badania czystości wody w najbliższym otoczeniu i przedstawienie wniosków.

Źródła informacji:

  1. Ewa Pyłka-Gutowska „Ekologia z ochroną środowiska” – Wydawnictwo Oświata, Warszawa 1996
  2. „Kompedium wiedzy o ekologii” pod redakcją Jana Strzałko i Teresy Mossor- Pietraszewskiej, - Wydawnictwo PWN, Warszawa 1999
  3. Prasa popularnonaukowa – czasopismo przyrodnicze „Aura” – dodatek ekologiczny.
  4. Skinder N.W.: „Chemia a ochrona środowiska”, Wydawnictwo WSIP, Warszawa 1995
  5. Kluz Z., Łopata K.: Podręcznik chemii, Wydawnictwo WSIP, Warszawa 1999
  6. Geograficzny Atlas Polski, Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im. Eugeniusza Romera, Warszawa 2000
  7. Internet
  8. Film dydaktyczny.