Autorzy projektu:
mgr Halina Jabłońska - nauczyciel chemii i matematyki
mgr Alicja Staniaszek - nauczyciel biologii
mgr inż. Elżbieta Zarzycka – nauczyciel chemii i geografii
TEMAT PROJEKTU: Ekologiczne spojrzenie na wodę.
„ Dla duszy jest śmiercią stać się wodą
dla wody jest śmiercią stać się ziemią”
Heraklit z Efezu
CEL PROJEKTU:
CELE SZCZEGÓŁOWE:
FORMA PROJEKTU: Projekt grupowy
TERMINY KONSULTACJI Z NAUCZYCIELEM: 1 raz w tygodniu
TERMIN PREZENTACJI:- po miesiącu
CZAS PREZENTACJI: do 15 minut dla grupy
USTALENIE MAKSYMALNEJ LICZBY PUNKTÓW ZA:
wartość
merytoryczną - 5pkt
organizację planu pracy – 5pkt
czas prezentacji - 5pkt
sposób prezentacji - 5 pkt
TREŚCI I KOMPETENCJE REALIZOWANE W POSZCZEGÓŁNYCH PRZEDMIOTACH:
Przedmiot (edukacja) | Treści nauczania | Kształcone umiejętności |
Geografia | Występowanie
wody na Ziemi Obieg wody w przyrodzie. Ocena czystości wód w Polsce.
|
Umiejętność
korzystania z mapy– rozpoznawania różnych zbiorników
wodnych i wskazania ich na mapie. Uczeń potrafi omówić obieg wody w przyrodzie i ocenić stan wód w Polsce. Umiejętność współpracy w grupie. |
Biologia | Rośliny
i zwierzęta wodne. Wpływ zanieczyszczonych wód na życie biologiczne |
Omówienie
ekosystemu stawu. Badanie jakości wody metodą biologiczną Umiejętność obserwacji i wyciągania wniosków z doświadczeń, umiejętność współpracy w grupie. |
Chemia | Budowa
cząsteczki wody. Zmiany stanów skupienia wody i zjawiska im towarzyszące. Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wody w najbliższej okolicy. Sposoby ochrony wód. |
Umiejętność
rozpoznawania zmian stanów skupienia wody (właściwości). Rozróżnianie wody naturalnej od destylowanej czy wodociągowej. Sposoby oczyszczania wody i zapobiegania zanieczyszczeniom. Przeprowadzenie doświadczeń, analiza i współpraca w grupie. |
Przydział zadań dla grup:
GRUPA | ZADANIE DLA GRUPY | FORMA PREZENTACJI |
Grupa I | Występowanie
wody na Ziemi . Ocena czystości wód w Polsce. |
Omówienie
zasobów wodnych na Ziemi z wykorzystaniem map i
atlasów. Prezentacja wykresu „Ocena czystości wód w Polsce”. |
Grupa II | Obieg wody w przyrodzie. | Plakat przedstawiający obieg wody w przyrodzie. |
Grupa III | Budowa cząsteczki wody i wynikające z niej właściwości. | Model budowy cząsteczki wody. Modelowanie oddziaływań między cząsteczkami wody. Przedstawienie substancji łatwo i trudno rozpuszczalnych w wodzie. |
Grupa IV | Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wody w środowisku lokalnym. | Badanie
składu i odczynu wody wodociągowej i zbiorników
wolnostojących. Prezentacja „trucicieli” w naszej okolicy. |
Grupa V | Zależności pokarmowe i obieg materii w ekosystemie stawu. | Krótki
film video przedstawiający zależności w ekosystemie. Plakat prezentujący zależności pokarmowe i obieg materii w ekosystemie stawu. |
Grupa VI | Określenie czystości wody na podstawie występujących w niej organizmów żywych (roślin i zwierząt). | Prezentacja wyników badania czystości wody w najbliższym otoczeniu i przedstawienie wniosków. |
Źródła informacji: