Elżbieta Zarzycka

Nauczyciel chemii

Gimnazjum w Szydłowie

 

Scenariusz lekcji przeprowadzonej metodą projektów w klasie III gimnazjum.

Sole wokół nas.

I. Cele projektu:

Cele szczegółowe :

Uczeń powinien:

II. Zadania dla grup :

  1. Sole w przyrodzie
  2. Sole w rolnictwie.
  3. Sole w kuchni.
  4. Sole w łazience.
  5. Sole w aptece.
  6. Sole trujące.

III. Źródła informacji :

zestawy minerałów, atlas Polski, zestaw nawozów sztucznych, literatura popularnonaukowa, zestawy spożywcze, zestawy środków czystości, zestawy leków, wywiady, Internet.

IV. Terminy konsultacji z nauczycielem: 1 raz w tygodniu.

V. Termin prezentacji: - po miesiącu

VI. Sposób prezentacji:

VII. Czas prezentacji: - do 15 minut dla grupy.

VIII. Ustalenie maksymalnej liczby punktów za :

  1. wartość merytoryczną,
  2. organizację planu pracy,
  3. czas prezentacji,
  4. sposób prezentacji.

Przebieg lekcji:

I. Prezentacja prac przygotowanych przez uczniów.

Numer grupy Temat pracy Formy prezentacji
Grupa I Sole w przyrodzie
  • Zestaw minerałów z opisem.
  • Wywiad ze zbieraczem minerałów.
  • Krótki film.
  • Mapa sytuacyjna złóż.
Grupa II Sole w rolnictwie
  • Prezentacja próbek nawozów.
  • Plakat z nazwami i ich opisem (wzór chemiczny, skład, zastosowanie).
  • Wywiad z rolnikiem.
Grupa III Sole w kuchni Prezentacja albumu z artykułami spożywczymi, których podstawowymi składnikami są sole (podanie wzoru chemicznego soli, nazwy systematycznej i zwyczajowej).
Grupa IV Sole w łazience
  • Prezentacja opakowań środków czystości, kosmetyków zawierających sole, w formie wystawy sklepowej wraz z opisem.
  • Wywiad przeprowadzony w hurtowni środków chemicznych..
Grupa V Sole w aptece
  • Wywiad z mgr farmacji.
  • Wystawka leków, których podstawowymi składnikami są sole.
  • Album niektórych leków.
Grupa VI Sole trujące Wykaz soli trujących w formie tabeli.

II. Podsumowanie i ocena prezentacji.

Każda z grup otrzymywała punkty za przygotowanie pracy – wartość merytoryczną, czas prezentacji, sposób prezentacji. Maksymalna ilość punktów do uzyskania wynosiła 60 pkt. Maksymalną ilość punktów otrzymały dwie grupy, trzy grupy po 55pkt, jedna 50 pkt.

Źródła informacji, z których korzystali uczniowie :

Literatura :

  1. ”Ilustrowana encyklopedia dla wszystkich” – Chemia, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 1990 ;
  2. ”Skały i minerały”, Wyd. Arkady, Warszawa 1991;
  3. ”Słownik chemii praktycznej”, Wiedza Powszechna, Warszawa 1992;
  4. Skinder N.W.: „Chemia a ochrona środowiska”,WsiP,1995;
  5. Springall H., Jackson E., Townsend S.: „Azot i azotany w życiu człowieka i w środowisku”, WSiP, Warszawa 1997;
  6. Wolfrum Ch., Wiebus H.: „Książka o skarbach ziemi”, Polski Klub Ekologii, 1995;
  7. Encyklopedia medycyny
  8. Chemia leków
  9. Kluz Z., Łopata K.: Podręcznik chemii, WSiP, Warszawa, 1999;
  10. Geograficzny Atlas Polski, Polskie Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im. Eugeniusza Romera, 1999
  • Prasa popularnonaukowa – „Aura”
  • Internet
  • Film „Chemia bez tajemnic” – Świat kryształów
  • Fotografii zamieszczonych w dostępnej literaturze
  • Wywiadów
  • Zestaw minerałów.
  • W trakcie prezentowania projektów na forum klasy uczniowie dyskutowali o sposobie ich realizacji. Podczas dokonywania oceny projektów brałam pod uwagę opinię uczniów. Wszyscy uczniowie byli bardzo aktywni. Nawet najsłabsi uczniowie byli zaangażowani i zadowoleni z wykonanej pracy.

    Nauczanie metodą projektów wymaga od nauczyciela nowej formy pracy z uczniami i innej organizacji lekcji oraz poświęcenia dodatkowego czasu. Przynosi jednak wiele korzyści i ogromną satysfakcję.

    Zalety tej metody to :

    Dużym utrudnieniem tej metody jest czasochłonność.