Efektywna komunikacja z rodzicami w kontaktach indywidualnych
Nieodłącznym elementem pracy wychowawczej nauczyciela są
kontakty z rodzicami uczniów. Warunkiem właściwych relacji z
nimi jest znajomość i stosowanie zasad komunikacji
interpersonalnej, która jest rozumiana jako zachowania werbalne,
jak i niewerbalne. Szczególnie ważna jest ona w sytuacjach
trudnych wymagających indywidualnych kontaktów z rodzicami.
I Czynniki warunkujące udaną rozmowę.
- Nauczyciel powinien ustalić odpowiednie miejsce, czas
oraz zadbać o atmosferę.
- Nauczyciel powinien skoncentrować się na tym co mówi
rodzic, dostosować się do jego sposobu komunikowania się,
dać mu poznać jak uważnie go słucha poprzez
stosowanie słów i gestów wyrażających zrozumienie
np. "tak", "rozumiem", potakiwanie głową.
- Należy mówić życzliwie, podkreślając wspólnotę
interesów, aby podtrzymać kontakt z rodzicem i jednocześnie
zachęcić go do mówienia. W tym celu dobrze jest
stosować tzw. otwieracze czyli komunikaty zachęcające
do mówienia np. : "To ważne co pani (pan) mówi...",
"Możemy o tym porozmawiać...". Ważne jest też
upewnienie się, czy dobrze rozumiemy naszego rozmówcę
poprzez użycie: "Jeśli dobrze panią (pana) zrozumiałam,
to...", "Z tego co pan mówi rozumiem, że...".
- Trzeba mówić zrozumiale, używając jasnych dla obu
stron określeń i sformułowań. Należy też zawsze
prosić rodzica o wyjaśnienie, gdy komunikat z jego
strony jest dla nauczyciela niezrozumiały ("Czy mógłby
pan powiedzieć, co to dla pana znaczy?", "Nie jest
dla mnie jasne czy dobrze zrozumiałam, że...")
- Nauczyciel powinien zadawać pytania otwarte wymagające
dłuższych odpowiedzi, zaczynające się zazwyczaj od słów:
"co?", "jak?". Może też pytać o obserwacje, myśli,
zachowania, uczucia rodzica i jego dziecka.Pytania zamknięte
stosujemy wówczas, gdy chcemy ustalić posiadane
informacje.
- Należy budować wzajemne zaufanie przez okazywanie
rodzicowi, że rozumiemy i akceptujemy jego przeżycia
emocjonalne i jednocześnie informujemy o naszych
uczuciach poprzez używanie komunikatów typu "ja". ("Jestem
zmartwiona...", "Jestem zawiedziona...", "Cieszę
się, że...", "Jestem zadowolona, ponieważ...").
- Pobudzać empatię rodzica w celu lepszego zrozumienia
przeżyć jego dziecka np.: "Mam wrażenie, że gdy
zabrania pani (pan) dziecku gry na komputerze, to ono się
bardziej buntuje przez to wcale nie jest bardziej
zmotywowane do nauki", "Jeśli pani (pan) wyręcza
dziecko we wszystkich pracach, to w efekcie może ono
tracić wiarę w to, że samo potrafi to zrobić".
- Nadawać taki kierunek rozmowie, by pozwalała skupić się
na tym co w niej najistotniejsze i by możliwe było
rozwiązanie sytuacji stanowiącej problem. W sytuacjach,
gdy rodzic unika bądź pomija określony temat rozmowy,
konieczne jest dyrektywne wprowadzenie go przez
nauczyciela np.: "Zgadzam się z tym co pani (pan) mówi,
ale ważne jest by..".
- Nauczyciel w końcowej części rozmowy powinien ją zwięźle
podsumować oraz wspólnie z rodzicem ustalić zasady
dalszej współpracy.
II Czynniki destrukcyjne wpływające na komunikację z
rodzicami.
- Przypadkowość rozmowy (np. rozmowa na korytarzu w
trakcie przerwy)
- Brak skupienia na treści rozmowy (np. rozglądanie się,
zajmowanie się czymś innym), wtrącanie własnych
skojarzeń, mówienie razem z rodzicem.
- Narzucanie własnych interpretacji, ocenianie osoby
rodzica.
- Przyjmowanie postawy osoby wszystkowiedzącej, trzymanie
rodzica na dystans, używanie fachowego języka
pedagogicznego.
- Uprzedzanie odpowiedzi rodzica przez narzucanie własnych
sugestii, zarzucanie seriami pytań (wrażenie przesłuchania).
- Obojętne przyjmowanie emocjonalnych przeżyć rodzica. Używanie
komunikatów typu "ty", ("Jest pani (pan)
nieodpowiedzialna...", "Jest pani (pan) niesłowny...")
bo rodzic czuje się oceniany i oskarżany.
- Komentowanie wrogich czy ukrytych intencji rodzica w
kontaktach z dzieckiem.
- Odbieganie od głównego wątku rozmowy (poddawanie się
chaosowi wypowiedzi rodzica), brak taktu delikatności
przy proponowaniu tematu rozmowy.
- Przechodzenie do nowego wątku podczas gdy poprzedni nie
został zakończony.
Znajomość procesu komunikacji interpersonalnej może
zdecydowanie poprawić poziom wzajemnego rozumienia się
nauczycieli i rodziców. Kontakty z rodzicami nie mogą mieć
charakteru przypadkowych, sporadycznych spotkań. Należy stworzyć
możliwość stałego kontaktu i określić jego zasady. Mimo
napotkanych trudności i niepowodzeń, nie rezygnować z
podejmowania kolejnych prób w kontaktach z rodzicami.
Bibliografia
Berne E.: W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich.
wyd. 2, Warszawa, PWN, 1994.
Garczyński S.: Rozmawiać? Tak. Ale jak? Warszawa, WSiP, 1993.
Grzesiuk L., Trzebińska H.: Jak ludzie porozumiewają się.
Warszawa, Nasza Księgarnia, 1978.
Współczesne systemy komunikowania. wyd. 2, (red.)
Dobek-Ostrowska B., Wrocław, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego,
1998.
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL