Opracowanie sprawdzianu- Edyta Bąkowska – nauczyciel historii Gimnazjum w Szydłowie
Sprawdzian Europa i Polska królów elekcyjnych XVI – XVII w.
Imię i nazwisko:
Grupa I
1. Połącz osoby z ich działaniem, wpisując w miejsca wykropkowane odpowiednie cyfry:
2. Z jakimi wydarzeniami związane są dane postacie:
3. Dokończ zdanie:
Wojnę przerwał rozejm zawarty w 1635r. na dwadzieścia sześć lat. Zgodnie z jego postanowieniami Szwedzi wycofali się z miast ................. i zrezygnowali z pobierania ceł ......................, utrzymali natomiast swoje zdobycze w ................................
4. Zaznacz na mapie:
5. Jakie postanowienia zostały zawarte w artykułach henrykowskich?
6.Jakie cechy posiada monarchia absolutna za Ludwika XIV - na podstawie tekstu źródłowego?
7. Opisz uzbrojenie husarii w XVII w.?
Sprawdzian Europa i Polska królów elekcyjnych XVI – XVII w.
Imię i nazwisko:
Grupa II
1. Połącz osoby z ich działaniem, wpisując w miejsca wykropkowane odpowiednie cyfry:
2. Z jakimi wydarzeniami związane są dane postacie:
3. Dokończ zdanie:
Traktat pokojowy, kończący okres potopu, został zawarty w ....................
w 1660 r. Jan Kazimierz zrzekł w nim tytułu króla .................................,
a Rzeczpospolita – utraconych już wcześniej ......................
4. Zaznacz na mapie:
5. Jakie postanowienia zawierały pacta conventa?
6. Na przykładzie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii opisz system rządów monarchii konstytucyjnej?- na podstawie tekstu źródłowego?
7.Jaką formą wojska była piechota wybraniecka.?
Klucz poprawnych odpowiedzi
Grupa I
Zadanie | Odpowiedź |
1 |
A (3), B (2), C (1) |
2 |
Karol
X Gustaw – potop szwedzki, Jerzy Mniszech –dymitriada, Władysław IV Waza - przystąpił on do organizowania floty wojennej, warsztatów okrętowych w Pucku. |
3 |
Pruskich, gdańskich, w Inflantach |
4 |
Inflanty
– obecnie tereny Łotwy, Estonii, Sąsiedzi Polski w XVII w – Cesarstwo Rosyjskie, Imperium Osmańskie, Chanat krymski, Mołdawia, Ks. Siedmiogrodzkie, Cesarstwo Habsburgów, Brandenburgia, Ks. Pomorskie, Główne bitwy „ potopu szwedzkiego” –Ujście, Obrona Częstochowy, Ujście Wisły, Ziemie uzyskane przez Polskę w wyniku pokoju polanowskiego – siewierska, czernihowska i smoleńska. |
5 |
Król musi przestrzegać zasady wolnej elekcji, nie może podejmować decyzji w sprawach polityki wewnętrznej i zagranicznej bez zgody sejmu, musi przestrzegać wszystkich przywilejów szlachty, szlachta ma prawo wypowiedzieć królowi posłuszeństwo w sytuacji, gdyby łamał jej przywileje. |
6 |
Władca skupia w swych rękach całość rządów w państwie. Ograniczając przywileje stanowe( szlachty, kościoła, i miast). |
7 |
Oprócz szabli bronią ich jest lanca, zwana kopią, pistolet, z tyłu mieli zwyczaj przypinać duże skrzydła sępie. |
Punktacja:
Zadanie | Punktacja i zakres wymagań |
1 |
4 - P |
2 |
3 - P |
3 |
3 - P |
4 |
4 - PP |
5 |
4 - P |
6 |
3 - PP |
7 |
3 - PP |
Propozycja oceniania testu
Ocena | P | PP |
dopuszczająca | 12 | - |
dostateczna | 14 | - |
dobra | 14 | 7 |
bardzo dobra | 14 | 10 |
Grupa II
Zadanie | Odpowiedź |
1 |
A (3), B(2), C(1) |
2 |
Dymitr
Samozwaniec –dymitriada, Janusz Radziwiłł – umowa w Kiejdanach ze Szwedami podczas potopu szwedzkiego, Jan Kazimierz – Trzeci król z dynastii Wazów, śluby lwowskie podczas potopu szwedzkiego |
3 |
Oliwie, szwedzkiego, Inflant |
4 |
Prusy
Książęce - lenno Polski1525 – 1657, stolica
Królewiec, Kurlandia – dzielnica Inflant, pd- zach. część Łotwy Główne bitwy Polaków z Rosją za Stefana Batorego i Zygmunta III Wazy – Połock, Psków, Wielkie Łuki, Kłuszyn. Sąsiedzi Polski w XVII w – jak w grupie I. |
5 |
Pacta conventa – osobiste zobowiązania króla .Henryka Walezego zobowiązał się do kształcenia na swój koszt młodzieży polskiej w Paryżu, sfinansowania budowy floty oraz spłacenia długów poprzedniego króla. |
6 |
Monarchia konstytucyjna – typ monarchii, w której zakres i sposób sprawowania władzy przez króla określa konstytucja. |
7 |
Piechota wybraniecka- sformułowana z chłopów z dóbr królewskich. Wybierano ich po jednym z 20 łanów. |
Punktacja:
Zadanie | Punktacja i zakres wymagań |
1 |
4 - P |
2 |
3- P |
3 |
3 - P |
4 |
4 - PP |
5 |
4 - P |
6 |
3 - PP |
7 |
3 -PP |
Tabelaryczna kartoteka testu
Zadania | Uczeń potrafi | Poziom wymagań |
1 |
Łączyć wydarzenia z daną osobą | P |
2 |
Połączyć osobę z danym wydarzeniem | P |
3 |
Dokończyć zdania | P |
4 |
Znaleźć informację i zaznaczyć na mapie | PP |
5 |
Podać definicję | P |
6 |
Czytać tekst ze zrozumieniem | PP |
7 |
Podać rodzaj uzbrojenia i formacje wojskowe w XVII w | P |
Podstawa programowa : numer dopuszczenia: 115/00 – WSIP.
Załączniki:
Tekst Źródłowy
Mapa – Rzeczpospolita Polska w XVII w
Monarchia konstytucyjna
Kraje, w zależności od tego, kto jest w nich głową państwa, dzielimy na monarchie i republiki. W monarchii jest nią dożywotni reprezentant państwa, dziedziczący na ogół tę godność, zwany monarchą.
Monarchia konstytucyjna – polega na tym, że monarcha posiada władzę wykonawczą i dysponuje uprawnieniami ustawodawczymi, ale jego władza jest ograniczona ustawami, zawartymi w konstytucji.
Uprawnienia władcze król realizuje zgodnie z wolą parlamentu. Charakterystyczną cechą ustroju była zwierzchność parlamentu nad władzą wykonawczą. Jak mawiano: „ról panuje, ale nie rządzi”.
Ministrowie byli w pełni odpowiedzialni przed parlamentem, dlatego monarcha musiał powoływać ich spośród tego stronnictwa, które zdobyło większość w wyborach. W Anglii ukształtował się system, w którym rywalizowały dwa ugrupowania polityczne – torysi ( zachowawczy, zwolennicy silnej pozycji króla) oraz wigowie ( zwolennicy osłabienia władzy centralnej oraz rozszerzenia wolności politycznych). Udział w wyborach brali tylko ci, którym przysługiwały pełne prawa polityczne, a te wynikały z posiadania ziemi.