Proponowana liczba godzin –2
Temat : Złoty wiek kultury polskiej.
Cele ogólne:
Zapoznanie z narodowym charakterem polskiego Odrodzenia ( Mikołaj Rej, Jan Kochanowski, Andrzej Frycz Modrzewski) i wkładem Polaków do kultury europejskiej,
Przedstawienie cech Odrodzenia i najważniejszych twórców kultury renesansowej.
Cele operacyjne:
Wymienić charakterystyczne cechy Odrodzenia,
Kojarzyć wydarzenia z postaciami historycznymi,
Dostrzegać różnice między średniowieczem a odrodzeniem ( poglądy na życie, ideał człowieka średniowiecza i renesansu, zakres wiedzy, stosunek do wiedzy).
Środki dydaktyczne:
Podręcznik- K. Zielińska, Z. Kozłowska, Czasy nowożytne, widokówki z zabytkami renesansowymi,
Tekst źródłowy – z podręcznika- „ Ideał dworzanina”.
Metody:
Praca pod kierunkiem nauczyciela, z wykorzystaniem różnych środków dydaktycznych,
Rozmowa nauczająca.
Przebieg lekcji:
Ogniwa lekcyjne | Treści merytoryczne lekcji. | Czynności nauczyciela / ucznia |
Czynności porządkowo – organizacyjne. |
|
|
Nawiązanie. | Przypomnienie o humanizmie włoskim w XIV i XV w. | Nauczyciel nawiązuje w paru zdaniach do ostatnich lekcji. |
Opracowanie nowego materiału. | Plan lekcji:
|
Poleca:
|
Rekapitulacja pierwotna. |
|
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając problemowe pytania. |
Praca domowa. | Porównaj ideał człowieka średniowiecza i renesansu? | Nauczyciel zadaje pracę domową. |
Podsumowanie lekcji | Nauczyciel ocenia aktywnych uczniów |
Załączniki:
Tekst źródłowy- „ Ideał dworzanina”:
Gdy już mój dworzanin ozdobi umysł swój cnotą, po cnocie nie zdaje mi się, aby go coś piękniej przybrać można, jak w naukę. Chciałbym, by był dobrze wyuczony w sztukach czy tych naukach, które nazywamy humanistycznymi. By łacina i greka były mu bliskie z racji bogactwa i różnorodnych rzeczy, które zostały napisane w tych językach. By znani mu byli tak poeci, jak mówcy i historycy oraz by umiał pisać wierszem i prozą, w szczególności w naszym własnym języku [ po włosku]. Ja bym także życzył [ mu] znajomości wielu języków obcych, szczególnie hiszpańskiego i francuskiego, ponieważ używanie jednego i drugiego jest bardzo rozpowszechnione we Włoszech. Powinien on także umieć pływać, biegać i miotać kamienie, by być przygotowanym do walki. Nie będę z niego zadowolony, jeżeli nie będzie także muzykiem i nie wystarczy, by umiał czytać nuty, on musi jeszcze grać na różnych instrumentach. Chcę jeszcze wzmiankować inną rzecz, co do której nie chciałbym, by była zaniedbana – to nauka rysunku i sztuka malarska.
Praca w grupach:
Grupa - I
Na podstawie ilustracji – zawartych w podręczniku - K. Zielińskiej,
Z. Kozłowskiej, Czasy nowożytne, ss. 33 – 40 i pocztówek wymień:
Grupa II
Sukiennice w Krakowie
Akademia Krakowska