Konspekt lekcyjny

Konspekt opracowała Edyta Bąkowska – nauczyciel historii w Gimnazjum w Szydłowie.

 Podstawa programowa – numer dopuszczenia: 115/00. WSIP.

 Kl – II b.

Proponowana liczba godzin –2

 Temat : Złoty wiek kultury polskiej.

 Cele ogólne:

Zapoznanie z narodowym charakterem polskiego Odrodzenia ( Mikołaj Rej, Jan Kochanowski, Andrzej Frycz Modrzewski) i wkładem Polaków do kultury europejskiej,

Przedstawienie cech Odrodzenia i najważniejszych twórców kultury renesansowej.

 Cele operacyjne:

Wymienić charakterystyczne cechy Odrodzenia,

Kojarzyć wydarzenia z postaciami historycznymi,

Dostrzegać różnice między średniowieczem a odrodzeniem ( poglądy na życie, ideał człowieka średniowiecza i renesansu, zakres wiedzy, stosunek do wiedzy).

 Środki dydaktyczne:

Podręcznik- K. Zielińska, Z. Kozłowska, Czasy nowożytne, widokówki z zabytkami renesansowymi,

Tekst źródłowy – z podręcznika- „ Ideał dworzanina”.

Metody:

Praca pod kierunkiem nauczyciela, z wykorzystaniem różnych środków dydaktycznych,

Rozmowa nauczająca.

Przebieg lekcji:

 

Ogniwa lekcyjne Treści merytoryczne lekcji. Czynności nauczyciela / ucznia
Czynności porządkowo – organizacyjne.  
  • Powitanie.
  • Sprawdzenie listy obecności.
  • Przygotowanie do lekcji.
Nawiązanie. Przypomnienie o humanizmie włoskim w XIV i XV w. Nauczyciel nawiązuje w paru zdaniach do ostatnich lekcji.
Opracowanie nowego materiału. Plan lekcji:
  1. Rozwój literatury narodowej (Mikołaj Rej, Jan Kochanowski)
  2. Zabytki architektury renesansowej w Polsce.
  3. Wkład Polaków w dorobek kultury Europy.
  • Nauczyciel dyktuje plan lekcji,

Poleca:

  • Na podstawie pocztówek wymień najważniejsze zabytki renesansu w Polsce i jego główne cechy? (uczniowie wykonują polecenie),
  • Na podstawie tekstu źródłowego z podręcznika omów ideał renesansowego człowieka
Rekapitulacja pierwotna.
  1. Wymień głównych twórców renesansu polskiego i ich dzieła?
  2. Wymień główne zabytki architektury polskiej doby renesansu?.
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając problemowe pytania.
Praca domowa. Porównaj ideał człowieka średniowiecza i renesansu? Nauczyciel zadaje pracę domową.
Podsumowanie lekcji   Nauczyciel ocenia aktywnych uczniów

Załączniki:

 Tekst źródłowy- „ Ideał dworzanina”:

Gdy już mój dworzanin ozdobi umysł swój cnotą, po cnocie nie zdaje mi się, aby go coś piękniej przybrać można, jak w naukę. Chciałbym, by był dobrze wyuczony w sztukach czy tych naukach, które nazywamy humanistycznymi. By łacina i greka były mu bliskie z racji bogactwa i różnorodnych rzeczy, które zostały napisane w tych językach. By znani mu byli tak poeci, jak mówcy i historycy oraz by umiał pisać wierszem i prozą, w szczególności w naszym własnym języku [ po włosku]. Ja bym także życzył [ mu] znajomości wielu języków obcych, szczególnie hiszpańskiego i francuskiego, ponieważ używanie jednego i drugiego jest bardzo rozpowszechnione we Włoszech. Powinien on także umieć pływać, biegać i miotać kamienie, by być przygotowanym do walki. Nie będę z niego zadowolony, jeżeli nie będzie także muzykiem i nie wystarczy, by umiał czytać nuty, on musi jeszcze grać na różnych instrumentach. Chcę jeszcze wzmiankować inną rzecz, co do której nie chciałbym, by była zaniedbana – to nauka rysunku i sztuka malarska.

 

Praca w grupach:

 Grupa - I

 Na podstawie ilustracji – zawartych w podręczniku - K. Zielińskiej,

Z. Kozłowskiej, Czasy nowożytne, ss. 33 – 40 i pocztówek wymień:

  1. Wymień główne zabytki sztuki renesansowej w Polsce?
  2. Wymień charakterystyczne cechy sztuki renesansowej?
  3. Wyjaśnij związki Renesansu polskiego z włoskim.?

 Grupa II

  1. Wytłumacz, czym różnił się polski humanizm szlachecki od humanizmu pisarzy zachodniej Europy – teksty źródłowe na s. 32?
  2. Wytłumacz, dlaczego teoria Kopernika nazywana jest „ rewolucją kopernikańską” – tekst źródłowy na ss.29?.

Sukiennice w Krakowie

 

Akademia Krakowska