DAMIAN MATYSIAK

KONSPEKT DO LEKCJI HISTORII DLA KLASY II GIMNAZJUM

Temat: Powstanie nowożytnego świata – Humanizm i Odrodzenie.

Cele:

Uczeń:

Uczeń zna:

Metody:

Środki:

Przebieg lekcji:

Ogniwa lekcyjne Treści merytoryczne lekcji. Czynności nauczyciela / ucznia
Czynności porządkowo – organizacyjne.  
  • Powitanie.
  • Sprawdzenie listy obecności.
  • Przygotowanie do lekcji.
Nawiązanie. Przypomnienie o humanizmie włoskim w XIV i XV w. Nauczyciel nawiązuje w paru zdaniach do ostatnich lekcji.
Opracowanie nowego materiału. Plan lekcji:
  1. Ku wielkim zmianom.
  2. Italia.
  3. Odrodzenie.
  4. Giganci Odrodzenia.
  5. Literatura Odrodzenia.
Nauczyciel dyktuje plan lekcji w czasie pracy z uczniami.

Uczniowie wykonują polecenia nauczyciela.

Rekapitulacja pierwotna.
  1. Co oznacza termin Odrodzenie?
  2. Dlaczego Włochy były kolebką Odrodzenia?
  3. Kto był przedstawicielem Odrodzenia?
  4. Na czym polegał postęp cywilizacyjny w XVI w.?
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów zadając problemowe pytania.
Praca domowa. Wyjaśnij pojęcia: mecenas, akademia, humaniści, perspektywa, utopia. Nauczyciel zadaje pracę domową.

Nauczyciel ocenia aktywnych uczniów.

22.10.2002

 

KRZYŻÓWKA

 

PYTANIA:

  1. Państwo, będące kolebką renesansu.
  2. Nieliczący się z rzeczywistymi warunkami ideał, nierealny pomysł, nieziszczalne marzenie.
  3. Najsłynniejsze dzieło Boccaccia.
  4. Metoda odwzorowania figury przestrzennej za pomocą linii prostych zbiegających się w jednym punkcie.
  5. Osoba lub instytucja sprawująca opiekę nad artystami i finansująca powstawanie dzieł sztuki.
  6. "Boska........" – utwór Dantego.
  7. Inaczej renesans.
  8. Autor „Utopii”.

 PRACA W GRUPACH

 

GRUPA I

GRUPA II