SCENARIUSZ TURNIEJU WIEDZY EKOLOGICZNEJ DLA
UCZNIÓW GIMNAZJUM
- Powitanie uczestników konkursu i wszystkich zebranych.
- Cele konkursu:
- pogłębianie wiedzy ekologicznej oraz umiejętności
wykorzystywania wiedzy w praktyce
- promowanie zachowań proekologicznych
- zachęcanie młodego człowieka do podejmowania działań
na rzecz najbliższego otoczenia
- rozwój zainteresowań
Głównym celem konkursu jest dobra wspólna zabawa, podczas
której uczniowie będą mieli okazję sprawdzić swoje
dotychczasowe wiadomości i umiejętności z zakresu edukacji
ekologicznej. Trzeba pamiętać, że jeżeli się wygrywa to z
uśmiechem, jeżeli przegrywa to także z uśmiechem.
- Omówienie regulaminu i przebiegu konkursu.
Konkurs składa
się z II etapów.
I etap polega na
rozwiązaniu testu składającego się z 20 pytań( załącznik
1). 6 osób z najwyższą liczbą punktów przechodzi do II
etapu.
II etap
- W konkursie biorą udział zakwalifikowane wcześniej
trzy drużyny z każdej klasy składające się z dwóch
osób losowo dobranych.
- Konkurs składa się z pięciu rund:
- I runda: Zestawy pytań dla drużyn.
- II runda: Co symbolizują przedstawione znaki
ekologiczne?
- III runda: Kalambury
- IV runda: Scenka przedstawiona przez zawodników na
wybrany temat
- V runda: Odczytanie tekstów ekologicznych.
- Wybór i przedstawienie Komisji Konkursowej.
- Wśród zestawu pytań znajdują się dwa numery
szczęśliwe, których wylosowanie jest równoznaczne z
przydziałem maksymalnej liczby punktów.
- Za każdą odpowiedź można uzyskać maksymalnie 2
punkty.
- Maksymalny czas na zastanowienie się i odpowiedź wynosi
3 minuty.
- W przypadku remisu przewidziana jest dogrywka ( dodatkowe
zestawy pytań).
- Nagrody otrzymują uczestnicy zwycięskiej drużyny.
RUNDA
I
ZESTAWY PYTAŃ DLA DRUŻYN
Każda drużyna losuje trzy pytania. Za każdą prawidłową
odpowiedź można zdobyć 2 punkty.Drużyny delegują spośród
siebie osobę, która wybiera pytanie, głośno je odczytuje i
wyznacza po wspólnych naradach odpowiadającego. Jeżeli
drużyna nie udzieli odpowiedzi lub odpowie nieprawidłowo
otrzymuje 0 punktów.
PYTANIA I ODPOWIEDZI KONKURSOWE.
- Co należy zrobić, aby poprawić jakość powietrza w
pomieszczeniu, które nie ma wywietrzników i nie można
otworzyć okna?
Odp. Należy wstawić do pokoju kilka zielonych roślin.
- O czym należy pamiętać stosując środki piorące oraz
płyny do mycia naczyń?
Odp. Używać ich w minimalnych ilościach i ściśle
według przepisu.
- Czym będziesz się kierować uprawiając ziemię?
Odp.Stosować tylko biologiczne sposoby poprawiania
żyzności gleby, używać nawozów ściśle według
ogólnych wskazówek.
- Czym posypywać drogi w zimie? Uzasadnij swoją
odpowiedź.
Odp. Tylko piaskiem. Sól niszczy nawierzchnię.
- Podaj cztery rady na odpady?
Odp. Segregacja odpadów, surowce wtórne oddać należy
do skupu, kupować artykuły wielokrotnego użytku,
unikać kupowania rzeczy niepotrzebnych, wybierać
artykuły, które mają oszczędne opakowanie.
- Jakie znasz sposoby oszczędzania wody?
Odp. Ograniczenie ilości wody przy kąpieli, myciu
zębów, zmywaniu; prysznic; sprawdzić czy woda jest
dobrze dokręcona ( nie kapie z kranu).
- Jakie znasz alternatywne źródła energii?
Odp. Energia słoneczna, wiatru, wody, biomasa, gorące
źródła, energia geotermalna.
- Szczęśliwy los- otrzymujecie 2 punkty.
- Efekt cieplarniany- co to takiego?
Odp. Efekt cieplarniany(efekt szklarniowy) - zjawisko
ocieplania się klimatu Ziemi spowodowane zatrzymaniem
przez tzw. gazy szklarniowe (głownie CO2 , freony,
ozon) pewnej ilości ciepła emitowanego do atmosfery.
Gazy te tworzą nad naszym globem rodzaj czaszy,
dając efekt jak w szklarni, tzn. przyjmują ciepło od
słońca, zatrzymując ogromną jego część.
- Co to są kwaśne deszcze?
Odp. Kwaśne deszcze to opady deszczowe zakwaszone,
między innymi produktami przemian tlenków azotu i
dwutlenku siarki zachodzącymi w atmosferze. Szkodliwe
działanie objawia się obumieraniem lasów, wpływają
szkodliwie na florę i faunę wód powierzchniowych,
głównie jezior i przyśpieszają niszczenie wszelkiego
rodzaju materiałów.
- Wymień główne zanieczyszczenia gazowe atmosfery?
Odp. Należą do nich: tlenek węgla, dwutlenek węgla,
dwutlenek siarki, tlenki azotu, fluor.
- Co to jest zdrowa żywność?
Odp. Zdrowa żywność to żywność wysokiej jakości.
Jeżeli pochodzi z Polski, ma znak Ekolandu informujący,
że pochodzi ona z gospodarstwa o nieskażonym
środowisku oraz że została wyprodukowana w sposób
kontrolowany, gwarantując najwyższą jakość surowców
i ich przetworów.
- Szczęśliwy los- otrzymujecie 2 punkty.
- Rolnictwo ekologiczne to?
Odp. Rolnictwo oparte na produkcji żywności bez
stosowania nawozów sztucznych i chemicznych środków
ochrony roślin.
- W jaki sposób można ograniczyć emisję spalin
samochodowych?
Odp. Regulacja gaźników zapłonu; wycofanie z użytku
pojazdów w złym stanie technicznym; stosowanie benzyny
bezołowiowej i katalizatorów.
- Co oznacza termin ekologia? Czy jego obecne zastosowanie
jest właściwe?
Odp. Termin ten pochodzi od słów: " oikos-
dom, miejsce i logos- nauka". Określa naukę
badającą wzajemne zależności między organizmami oraz
ich zespołami a ich żywym lub martwym środowiskiem,
wyniki badań ekologicznych wskazują drogi ochrony
naturalnych zasobów. Określenie to obecnie jest
stosowane niesłusznie w celu określanie ochrony
środowiska, gdyż tym zajmuje się sozologia.
- Co to jest recykling?
Odp. System utylizacji odpadów polegający na powtórnym
wykorzystaniu zużytego produktu, opakowania, itp.
- Podaj główne zanieczyszczenia powietrza?
Odp. Czynniki naturalne( produkty wietrzenia i erozji
skał i gleb, pyły kosmiczne i wulkaniczne, procesy
rozkładu, pożary, itp.); czynniki sztuczne( pyły,
gazy, mgły z dymem i spalinami, domieszki radioaktywne).
- Kiedy obchodzony jest Światowy Dzień Ochrony
Środowiska?
Odp. 5 czerwca
- Kiedy obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Ziemi?
Odp. 22 kwietnia
- Co to jest biodegradacja?
Odp. Biodegradacja to rozkład niektórych substancji
przez organizmy żywe. Jest wykorzystywana w
biologicznych oczyszczalniach ścieków oraz w stawach
biologicznych. Warunkiem zachodzenia procesów
biodegradacji jest odpowiednia temperatura oraz brak w
ściekach substancji toksycznych(detergentów,
pestycydów).
- Jakie odpady nazywamy komunalnymi?
Odp. Śmieci z gospodarstw domowych, handlu i śmieci
uliczne.
- Skaleczyłeś nogę na potłuczonej butelce. Jakie skutki
powoduje bezmyślne wyrzucanie śmieci? Co należy
zrobić z pustymi opakowaniami szklanymi?
Odp. Zaburza estetykę środowiska, może być przyczyną
wielu wypadków, może być przyczyną pożaru. Puste
opakowania szklane należy oddać do punktu skupu.
- Jakie odpady wykorzystasz do produkcji kompostu?
Odp. Odpady z kuchni: z jarzyn, owoców, skorupki jaj,
resztki potraw, kości włosy, ścięta trawa, odpady
ogrodowe.
- Wymień nieodnawialne źródła energii. Wyjaśnij
powyższe pojęcie?
Odp. Węgiel brunatny, kamienny, ropa naftowa, gaz
ziemny. Nieodnawialne źródła to środki, które
kiedyś ulegną wyczerpaniu.
- Ktoś ściął kolejne drzewo. Zastanów się jaką
szkodę wyrządził dla środowiska?
Odp. Zubożył powietrze o pewna ilość tlenu, a
niektóre ptaki pozbawił miejsc do zakładania gniazd.
- Dymiący komin. Jak można temu zaradzić?
Odp. Założyć filtry, zmienić rodzaj opału.
- Znalazłeś sidła na zwierzęta. Co powinieneś zrobić?
Odp. Musisz je zniszczyć, sprawdź czy w pobliżu nie ma
ich więcej.
- Doszedłeś do biblioteki. Twój kolega ma problem z
wyjaśnieniem pojęcia - smog. Czy możesz mu pomóc?
Wyjaśnij to pojęcie.
Odp. Smog- gęsta mgła zawierająca cząstki spalin.
RUNDA
II
CO
SYMBOLIZUJĄ PRZEDSTAWIONE ZNAKI EKOLOGICZNE
Odpowiedz co symbolizują przedstawione na
planszach znaki ( każda drużyna losuje jeden znak). Za
prawidłowe rozpoznanie drużyna otrzymuje 2 punkty.
ZNAKI EKOLOGICZNEI ICH ZNACZENIE:
1. Produkt nie szkodzący środowisku.
|
2. Zanieczyszczenie powietrza
dwutlenkiem węgla
|
3. Materiał do powtórnego użycia.
|
4. Żywność z upraw ekologicznych.
|
5. Opakowanie do recyklingu.
|
6. Produkt z materiału przyjaznego
środowisku.
|
7. Produkt nie szkodzący środowisku.
|
8. Zagrożenie związkami ołowiu.
|
9. Zagrożenie związkami rtęci.
|
10. Niebezpieczne odpady.
|
11. Dezodorant nie zawiera freonu.
|
12. Znak apelujący o przestrzeganie
czystości.
|
RUNDA III
KALAMBURY.
Proszę losowo
wybrać jedną z sytuacji ekologicznych i przedstawić ją przy
pomocy gestów.
HASŁA DO
KALAMBURÓW:
- Nie pal ognisk w lesie!
- Używam dezodorantów bez freonu!
- Jazda rowerem dla zdrowia!
- Wyłącz zbędne oświetlenie!
- Dokręcaj krany!
- Nie wycinaj drzew!
- Segreguj śmieci!
- Kąpiel pod prysznicem!
- Pływanie w rzece lub basenie!
INSTRUKCJA
Jedna osoba z
danej drużyny wychodzi, pozostała przygotowuje scenkę,
następnie demonstruje ją nie używając słów. Grupa otrzymuje
3 punkty, jeżeli nastąpi trafne określenie przedstawionej
sytuacji.
RUNDA
IV
SCENKA
SYTUACYJNA.
Przedstaw scenkę
zachęcającą do spacerów wśród zieleni i ciszy parku. Czas 3
minuty. Grupa może otrzymać maksymalnie 3 punkty.
RUNDA
V
ODCZYTANIE
TEKSTÓW EKOLOGICZNYCH
Przeczytaj w
sposób przekonujący, losowo wybrany tekst. Każda grupa może
otrzymać maksymalnie 3 punkty.
TEKSTY
DO ODCZYTANIA:
- " Ochrona przyrody to działania ludzi, którzy
rozumieją rolę przyrody, cenią jej wartości,
podziwiają jej piękno, pragną, aby pozostała
niezniszczona jak najdłużej dla następnych pokoleń.
To również mnóstwo przepisów służących tym samym
celom".
- " Porządek, który panuje we Wszechświecie, wymaga
szacunku. Człowiek obdarzony możliwością wolnego
wyboru jest głęboko odpowiedzialny za zachowanie tego
porządku, również dla dobra przyszłych
pokoleń".
[ słowa Jana Pawła II]
- " Nasze babcie, które lubią sobie czasem
ponarzekać, mówią, że nieszczęścia przeważnie
chodzą parami. I maja rację! Dymy, różne gazy i pyły
unoszące się do atmosfery nie tylko tworzą smog-
" ciężkie" od zanieczyszczeń chmury nad
miastami. Te pyły opadają na Ziemię, czasem same, a
czasem z deszczem i śniegiem. Zawarte w nich cząsteczki
siarki i azotu łączą się z wodą, tworząc silne
kwasy: siarkowy i azotowy. Dostają się one do rzek i
jezior, osiadają na glebie, oblepiają rośliny,
wnikają do płuc ludzi i zwierząt."
- " Mówiąc o zanieczyszczaniu powietrza, myślimy
głownie o przemyśle i samochodach. Rolnictwo też jest
groźne. Odchody zwierząt hodowlanych, zalane wodą
pola, gnijące ścieki to prawdziwe " fabryki"
gazu- metanu. Wielkie ilości nawozów uwalniają azot. A
taka np. tuczarnia z tysiącem sztuk bydła produkuje
tyle amoniaku co małe miasteczko."
- " Ludzie myślący ekologicznie to osoby promujące
zdrowy styl życia! Istnieje nierozerwalny związek
pomiędzy stanem środowiska a stanem zdrowotnym
społeczeństwa. Równie oczywisty jest związek
pomiędzy stanem zdrowia ludności a ekonomicznymi
efektami ich pracy i dobrobytem panującym w kraju. Nie
może w śledzeniu tych zależności zabraknąć
ekologii- specjalistki od wyszukiwania związków i
konsekwencji. O zrównoważony rozwój kraju troszczy
się też polityka."
- " Promocja zdrowia jest nadrzędnym celem polityki
ekologicznej państwa! Dziś dbanie o środowisko oraz
własną formę i ciało jest nie tylko modą i sposobem
na życie najbardziej rozwiniętych społeczeństw, ale
też działaniem poprawiającym kondycję ekonomiczną
tych krajów. Tak już w przyrodzie jest, że nie tylko
środowisko, które nas otacza, oddziałuje na nas, ale i
my kształtujemy otoczenie na miarę własnej
świadomości, kondycji, kultury i estetyki."
- " Nasza planeta przypomina olbrzymią szklarnię.
Rolę szklanych ścian odgrywają tu gazy atmosferyczne.
Mądra natura wymyśliła to tak, że " gazowy
klosz" pozwala ciepłu słonecznemu dotrzeć do
powierzchni Ziemi, a później je zatrzymuje. Taka
regulacja zapewniała najkorzystniejszą dla życia
temperaturę. Dlatego przyroda tak sprawnie funkcjonuje
przez miliony lat. Niestety, człowiek nie od razu
zrozumiał, jak to wszystko działa. Bez umiaru dymił,
kopcił- zanieczyścił tę " szklarnię".
Przybyło też w niej dwutlenku węgla, gdyż wycięto
część drzew, które go pochłaniały. Ten coraz
grubszy " klosz" ( więcej dwutlenku węgla,
innych gazów i zanieczyszczeń) powoduje, że ciepło
prawie w ogóle nie może wydostać się poza atmosferę
Ziemi. W szybkim tempie robi się coraz goręcej. A
przyroda nie lubi ani przesady, ani pośpiechu.
Zwierzęta i rośliny nie mogą nadążyć za takimi
zmianami. Topnieją lody na biegunach i lodowce w
górach. Podnosi się poziom wód w morzach i oceanach.
Już teraz powoli zalewane są nisko położone
wybrzeża, wielu tropikalnym wyspom koralowym grozi
zniknięcie pod falami. Wycinanie drzew, wypalanie
lasów, łąk, palenie liści, drewna, zanieczyszczanie
powietrza przez transport, przemysł, rolnictwo i nasze
domy- wszystko to powoduje jeszcze jedną szkodliwą
konsekwencję, tak zwany efekt cieplarniany."
- " Zapach natury"
Od czasu gdy człowiek
zaczął rozpalać ogień,
wciąż do nieba unosi się dym.
Ciepło- owszem, potrzebne,
lecz kominy podniebne
muszą ciut ograniczyć się z tym.
Auta to też łotrzyki,
niech kontrolują gaźniki,
bo gdy kopcą przez cały rok, to po zapach natury
trzeba iść w lasy, w góry,
gdyż nad miastem unosi się smog!
- " Przyroda nie lubi przesady"
Myśląc ekologicznie, możemy zdrowiej i lepiej żyć.
Ekologia to nauka, która pomaga ustrzec się wielu
małych i tych największych zagrożeń. Dbając o
środowisko według jej reguł, chronimy przyrodę
najskuteczniej. Powstaje więc wiele ruchów
proekologicznych. Dzięki nim ekologia jest nauką
żywą, widoczną na co dzień, wkraczając w coraz to
nowe dziedziny życia. Dziś trudno już właściwie
powiedzieć dokładnie, czym zajmuje się ekologia, bo
nie sposób wymienić wszystkiego. Ważne jest jednak,
żeby nie zapominać, że ekologia to nauka i za nią
stoi poważna, wypracowana przez uczonych wiedza oraz
mądry, przewidujący, podpatrzony u natury sposób
myślenia!
- " Czy ekolog " ma kota"...?"
Ekologia nie jest, jak ochrona przyrody, zbiorem
przepisów i działań wynikających z troski o
środowisko. To jest nauka badająca rośliny i
zwierzęta w ich naturalnym środowisku. Sprawdza, co im
jest potrzebne do życia. Gdzie, jak i dlaczego żyją
oraz co wpływa na ich liczebność. Jak oddziałują na
siebie wzajemnie rośliny, jak zwierzęta, jak jedne na
drugie, a jak wszystkie te żywe organizmy reagują np.
na klimat, glebę lub odwrotnie, czy same potrafią
zmieniać otoczenie
Podsumowanie:
Maksymalna liczba
punktów jaką może zdobyć każda drużyna za wszystkie
zadania:
Zadanie1- 6 pkt.
Zadanie2 - 2 pkt.
Zadanie 3- 3 pkt.
Zadanie 4- 3 pkt.
Zadanie 5- 3 pkt.
Łącznie 17
punktów.
ZAKOŃCZENIE.
Dziękujemy
ekipom za udział w konkursie ekologicznym. Nasz komisja
przygotuje ostateczną punktację i wyłoni zwycięzców.
OPRACOWAŁA: mgr
ALICJA STANIASZEK
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL