Kryteria
oceniania prac pisemnych z języka polskiego
KRYTERIA OCENY
WYPRACOWANIA
- Temat
- Zrozumienie tematu.
- Zgodność wypracowania z tematem: całkowita,
częściowa niezgodność.
- Odbieganie od tematu, brak odpowiednich wiadomości.
- Rozwinięcie tematu.
- Planowe, nieplanowe, chaotyczne, logika.
- Trójdzielność: wstęp, rozwinięcie, zakończenie,
inny układ.
- Stopień wyczerpania tematu: temat pobieżnie,
powierzchownie omówiony, wyczerpująco omówiony,
poparty argumentami, przykładami, cytatami.
- Zasób wiadomości rzeczowych.
- Ilość błędów rzeczowych i ich rodzaj.
- Kompozycja wypracowania.
- Chronologiczna typu genetycznego (ujęcie historyczne),
emocjonalnego, kompozycja przez porównania i różnice,
kompozycja innego typu.
- Stosunek autora do tematu.
- Osobisty emocjonalny, osobisty myślowy (własne
spostrzeżeniai poglądy, niezależność sądów i
myśli), krytyczny, nieosobisty, ściśle obiektywny.
- Temat odtwarza jedynie wiadomości zdobyte na lekcjach z
podręczników lub utworów, dowcipny, i groteskowy.
- Styl
- Jasny, zrozumiały, zwięzły, obrazowy, swobodny,
wyrobiony, mętny, zawiły, rozwlekły, mało obrazowy.
- Przeważają zdania proste rozwinięte czy też zdania
złożone.
- Poprawność gramatyczna.
- Ortografia, interpunkcja, przenoszenie wyrazów.
- Słownictwo.
- Bogate, ubogie, wprowadzenie gwary lub żargonu,
indywidualizacja języka postaci, terminologia: naukowa,
ścisła, potoczna, naiwne sformułowania.
- Samodzielność.
- Niezakwestionowane : częściowo, całkowicie, ścisłe
wzorowanie się na opracowaniach, wypowiedziach innych.
- Szczególne właściwości pracy.
- Oryginalne ujęcie, prawidłowy tok rozumowania.
- Trafny, dobry dobór cytatów, śmiałość ujęcia,
naturalne i ciekawe dygresje, humor, ujęcie satyryczne
itp.
- Wyjątkowa infantylność.
- Pismo.
- Kształtne, staranne, czytelne lub przeciwnie
- Estetyka pracy.
- Plan i kompozycja uwidoczniona w akapitach, umieszczony
tytuł pracy.
KRYTERIA OCENY
CHARAKTERYSTYKI
- Praca świadczy o zrozumieniu tematu.
- Nazywanie cech charakteru zgodnie z tekstem lub realiami.
- Uzasadnienie cech charakteru.
- Twórcze wykorzystanie zebranego materiału
charakteryzującego postać wypowiedzi narratora
wypowiedzi innych bohaterów, myśli charakteryzowanego,
cytaty.
- Własna ocena bohatera poparta argumentacją.
- Poprawność stylistyczna, ortograficzna i
interpunkcyjna.
- Oryginalny wstęp, zakończenie.
KRYTERIA OCENY
OPISÓW
Opis przeżyć wewnętrznych
- Umiejętność analizowania uczucia własnego lub postaci
fikcyjnej.
- Odpowiedni dobór i zasób słownictwa nazywającego
stany psychiczne.
- Stosowanie związków frazeologicznych i porównań.
- Poprawność stylistyczna, ortograficzna, interpunkcyjna.
Opis sytuacji
- Wybór ciekawego tematu.
- Dobór czasowników dynamizujących akcję.
- Stosowanie krótkich zdań, równoważników zdań.
- Używanie wyrazów modalnych np. wtem, nagle.
- Brak komentarzy odautorskich.
- Poprawność stylistyczna, ortograficzna, interpunkcyjna.
Opis dzieła
sztuki
- Oryginalny wstęp nawiązujący do dzieła sztuki.
- Planowe rozwinięcie tematu.
- Znajomość terminów plastycznych: rola barw, kreski,
symbolu, rodzaj kompozycji, techniki.
- Osobisty, emocjonalny stosunek do tematu.
- Wyczerpujące przedstawienie i opisanie przedmiotów,
postaci, przyrody itp.
- Odpowiedni dobór słownictwa wyrażającego nastrój,
dynamikę lub statykę dzieła.
- Bogactwo języka.
- Własne refleksje i przemyślenia.
- Poprawność językowa, ortograficzna, interpunkcyjna,
stylistyczna.
KRYTERIA OCENY
OPOWIADANIA
- Praca świadczy o zrozumieniu tematu.
- Wyczerpujące (lub nie) rozwinięcie tematu.
- Znajomość realiów.
- Prawda psychologiczna w przedstawieniu postaci.
- Obecność dialogów i opisów.
- Indywidualizacja języka.
- Ekspresja przekazu.
- Stopień zainteresowania odbiorcy.
- Poprawność stylistyczna, ortograficzna, interpunkcyjna.
KRYTERIA OCENY
ROZPRAWKI
- Praca świadczy o zrozumieniu tematu.
- Wyraźne sformułowanie tezy lub hipotezy.
- Trafny dobór argumentów i zachowana gradacja.
- Powołanie się na znane autorytety.
- Logiczne wyprowadzenie i jasne sformułowanie wniosku
końcowego.
- Zachowanie właściwych proporcji między poszczególnymi
członami pracy.
- Dostosowanie słownictwa do charakteru rozprawki.
- Brak wyrażeń potocznych, zabarwionych emocjonalnie.
- Trafność stosowania cytatów.
- Poprawność stylistyczna, ortograficzna i
interpunkcyjna.
KRYTERIA OCENY
RECENZJI, SPRAWOZDANIA Z FILMU, LEKTURY, INSCENIZACJI ITP.
- Zgodność z planem tej formy wypowiedzi.
- Umiejętność selekcjonowania, wybierania
najważniejszych elementów do oceny.
- Wierne i dokładne zarejestrowanie informacji i faktów w
części informacyjnej.
- Samodzielność i oryginalność formułowanych sądów i
ocen, uwag i spostrzeżeń.
- Umotywowanie, właściwa argumentacja opinii.
- Logiczne powiązanie argumentów.
- Dostosowanie słownictwa do charakteru recenzji lub
sprawozdania.
- Bogaty zasób leksykalny (słownictwa).
- Sprawność stylistyczna.
- Poprawność ortograficzna, językowa, interpunkcyjna.
KRYTERIA OCENY
WYWIADU.
- Jasne sprecyzowanie celu wywiadu.
- Podporządkowanie pytań celowi.
- Oryginalne, niebanalne pytania.
- Wiarygodność odpowiedzi.
- Przygotowanie merytoryczne piszącego (znajomość
lektury, trzymanie się fabuły powieści czy akcji
dramatu, faktów z życia rozmowy, ciekawe historie,
anegdoty, w wypadku osób znanych należy wykorzystać
opublikowane informacje).
- Wymowny intrygujący czytelnika tytuł.
- Odpowiedni wstęp np. wprowadzenie czytelnika w temat
wywiadu, w sytuację, w jakiej toczy się rozmowa,
krótkie pytanie, które sprowokuje rozmówcę do
wypowiedzi, stwierdzenie, które wywoła reakcję
rozmówcy.
- Wybór ciekawego rozmówcy.
- Poprawność stylistyczna, ortograficzna i
interpunkcyjna.
KRYTERIA OCENY
REPORTAŻU
- Interesujący temat.
- Podanie czasu i miejsca zdarzeń.
- Atrakcyjny, ciekawy tok narracyjny.
- Pogłębienie narracji refleksją i komentarzem.
- Dynamizowanie przebiegu wydarzeń poprzez stosowanie
zdań pojedynczych, równoważników zdań, zdań
współrzędnie złożonych.
- Ciekawe zakończenie.
- Poprawność stylistyczna, ortograficzna i
interpunkcyjna.
KRYTERIA OCENY
PRZEMÓWIENIA
- Zgodność z tematem.
- Wyczerpujące rozwinięcie tematu.
- Twórcze i oryginalne opracowanie tematu z zachowaniem
ars persuadendi (sztuki perswazji, namawiania,
nakłaniania).
- Sugestywne i klarowne przeprowadzenie toku wywodu.
- Wykorzystanie nieodzownych figur retorycznych: apostrofy,
anafory, elipsy, pytania retorycznego, wykrzyknienia,
inwersji (odstępstwo od zwykłego szyku wyrazów),
peryfrazy.
- Prezentowanie dowodów popartych trafną argumentacją.
- Zgodność z planem przemówienia.
- Skuteczne stosowanie słownictwa perswazyjnego.
- Podniosłość i ozdobność języka.
- Bogactwo języka.
- Poprawność stylistyczna, ortograficzna i
interpunkcyjna.
UŻYTKOWE
FORMY WYPOWIEDZI
KRYTERIA OCENY
LISTU
- Zachowany układ graficzny.
- Umiejętność stosowania zwrotów grzecznościowych.
- Osobisty ton wypowiedzi i wyrażanie własnych sądów:
aprobata, negowanie, dygresyjność, komentarze.
- Trójdzielna budowa: apostrofa (nagłówek, zwrot
grzecznościowy), główna treść listu, formuła
pożegnalna.
- Oryginalność ujęcia tematu.
- Poprawność stylistyczna, ortograficzna.
- Estetyka wypowiedzi.
KRYTERIA OCENY
LISTU MOTYWACYJNEGO
- Znajomość schematu listu motywacyjnego.
- Trafny i celowy dobór informacji.
- Konkretność i zwięzłość treści.
- W jakim stopniu list tworzy korzystny wizerunek osoby
piszącej.
- Bezwzględna poprawność stylistyczna, ortograficzna
i interpunkcyjna.
- Estetyka: akapity, odstępy, przejrzysty układ
graficzny, (wyraźne pismo), odpowiedni dobór czcionki.
KRYTERIA OCENY
DEDYKACJI
- Dostosowanie do okoliczności i odbiorcy.
- Dostosowanie do treści książki, płyty.
- Pomysłowa treść.
- Zwięzłość wypowiedzi.
- Podpis (własnoręczny): imię, nazwisko (nie pseudonim),
data, ewentualnie nazwa święta, np. Wigilia 2002 roku.
KRYTERIA OCENY
ŻYCZENIA
- Ładna, oryginalna treść.
- Odpowiedni układ graficzny.
- Kompozycja zgodna z formą życzeń.
- Estetyka: piękne, wyraźne pismo, odpowiednie odstępy,
wytłuszczenia, szata graficzna, wykonanie plastyczne
(kształt kartki, ozdabianie, dobór barw).
Autor: Anna Michalska
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL